Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97845 door dettie
Wachtend op de Daila Lama

Annelie Rozeboom

De oude vrouw voor de Jokhang-tempel heeft nog maar een paar bruine tanden. Ze kraait onverstaanbare woorden naar me en houdt haar hand op. Al weer een bedelaar, denk ik. Ik word in Lhasa overal door ze achtervolgd: kinderen met zelfgemaakte houten instrumenten die even spelen en dan hun hand ophouden. Ik zucht en haal vijf mao, een dubbeltje, uit mijn tas. De vrouw kijkt me verbijsterd aan. Een man naast me begint te lachen. "Ze vroeg om een foto van de Dalai Lama en jij geeft haar geld," giechelt hij.'

Sinds de Chinezen Tibet bezet houden, is het land bijna hermetisch afgesloten voor de buitenwereld. De aantrekkingskracht die het land en zijn cultuur op ons uitoefenen is echter nog altijd enorm. Het oogstrelend mooie landschap, de bijzondere geloofsbeleving, de charismatische, naar India verbannen Dalai Lama - voor velen is Tibet een van de fascinerendste plaatsen op aarde.

Annelie Rozeboom bezocht het 'verboden land'. In Wachtend op de Dalai Lama laat zij Tibetanen hun levensverhaal vertellen. Uiteenlopende personen als een monnik, een traditionele arts, een vroegere slaaf en een nomadenmeisje komen aan het woord. In een afsluitend hoofdstuk spreekt zij met de Dalai Lama zelf. Fascinerend in al deze verhalen zijn niet zozeer de politieke standpunten die eruit spreken, maar de manier waarop de historische gebeurtenissen het leven in dit prachtige, geïsoleerde bergland voor altijd veranderden.

ISBN 9789053337356| Paperback| 244 pagina's | Prometheus | 1999

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97846 door dettie
Citaat van de dag

If you wish to heal your own sadness or anger, seek to heal the sadness or anger of another. Those others are waiting for you now.

Daila Lama

(Ik had geen zin om het te vertalen :-) )

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97850 door dettie
Wachtend op een engel

Helon Habiba

Deze roman vertelt de geschiedenis van een jonge journalist in Nigeria. Hoewel hij altijd heeft geprobeerd zich afzijdig te houden van de politiek, belandt bij toch in de gevangenis, en onder het militaire regime in Nigeria is dat een gruwelijk bestaan.

Door te schrijven weet bij zich een bijzondere positie te veroveren: hij schrijft liefdesgedichten voor een bewaker. De kunst biedt hem een uitweg nu de werkelijkheid uitzichtloos is geworden.

In een ijzersterke stijl, maar niet zonder ironie, vertelt Helon Habila zijn even schokkende als ontroerende verhaal. Wachten op een engel getuigt van de kracht van verbeelding tegen de klippen van onderdrukking op.

ISBN 9789044602128 | Paperback | 223 pagina's | Prometheus | 2003

Vertaald door Sjaak de Jong

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97851 door dettie
Citaat van de dag

Uitvinding waar we nog op wachten: een weegschaal die minder aanwijst als je je buik inhoudt.

Vrij Nederland

5 jaren 3 maanden geleden #97853 door
Waarom heb ik toch het gevoel dat ik het citaat van de dag al eerder heb gezien op de site, terwijl ik het niet in dit draadje terug heb kunnen vinden?

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97855 door dettie
je hebt gelijk, op 2 maart plaatste ik het ook. :shock:

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden