Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97689 door dettie
Citaat van de dag

Vrienden zijn als bomen. Ze wachten tot je nog eens langs komt.

Auteur onbekend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

5 jaren 3 maanden geleden #97690 door
Mooi citaat en heel waar. Dat geldt niet alleen voor langskomen, maar ik heb het in het verleden ook vaak met bellen ervaren. En altijd als ik dan belde, dan stond men net op het punt om mij te bellen.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97691 door dettie
Ja bijzonder is dat hè. Ik heb het ook vaak, dan denk ik die dag aan een vriendin en dan belt ze!

Dettie

5 jaren 3 maanden geleden #97692 door
Ik had vaak eerder het gevoel dat het een smoesje was. Sommige mensen bellen nooit. Zo had m'n vader nog wel contact met een oude buurvrouw van mij. Altijd beloofde ze hem terug te bellen, maar dat gebeurde nooit. En met mij is het precies hetzelfde. Ik heb haar gebeld om te vertellen dat m'n vader dood was (we kwamen nog wel eens samen bij haar) en zij zou me nog terugbellen, maar ik zit nog op een telefoontje te wachten.

Over de vriendin van m'n vader wil ik het maar helemaal niet hebben. Die kwam altijd met het verhaal dat ze haar telefoon kwijt was, of dat hij kapot was, waardoor ze de telefoonnummers kwijt was.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97698 door dettie
Wachten op Matroos

Ingrid Godon & André Solie

Tijs is vuurtorenwachter. De hele dag kijkt hij uit over de zee. Hij wacht op zijn vriend Matroos. Als die komt zullen ze samen de wereld rond reizen, dat heeft Matroos beloofd. Tijs kan nergens anders meer aan denken. Vandaag zal Matroos toch zeker komen? Of anders morgen…?

Biblion

De vuurtorenwachter Tijs kijkt uit over het water. Hij wacht op zijn vriend Matroos, met wie hij de wereld wil rondvaren. Op zijn verjaardag krijgt Tijs bezoek en is er feest. Het geluk van Tijs kan niet op wanneer 's avonds laat Matroos komt. Ze smeden plannen en trekken samen op reis. Van nu af wachten Tijs’ trouwe vrienden, buurvrouw Roos en de postbode Felix, elke dag op zijn terugkomst.

Dit verhaal geeft op een suggestieve manier weer hoe mensen geduldig wachten op iemand die hen dierbaar is. De tekst geeft scherp en accuraat de gebeurtenissen en emoties weer maar laat ook ruimte voor fantasie. De sfeervolle schilderijen over één of twee bladzijden prikkelen de verbeelding. Met olieverf op beige papier schilderde de illustratrice haar verhaal in strakke lijnen. Door het wisselend perspectief en de doordachte compositie zijn de platen gevarieerd. Het contrast tussen de scènes overdag en 's nachts is sfeervol.

De personages, allemaal volwassenen, zijn expressief neergezet. Een knap prentenboek in oblongformaat voor oudere kleuters vanaf ca. 5 jaar. Door zijn leeftijdloze emoties is dit prentenboek ook geschikt voor jonge lezers. Winnaar Gouden Griffel 2001.

Ria de Schepper

ISBN 9789045118864 | Hardcover | 32 pagina's | Singel Uitgeverijen | oktober 2015

Afmeting: 26,3 x 20,3 cm | leeftijd 5-8 jaar

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97699 door dettie
Citaat van de dag

De vaat kan wachten, het leven niet.

Auteur onbekend

Tijd voor maken pagina: 0.434 seconden