Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97663 door marjo
Gelukkig vandaag geen boek dat op mijn lijstje hoeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97665 door dettie
haha ja, erg he, ik vind het ook een mooie maand. Dat boek van vandaag lijkt me ook wel wat, maar ze zijn allemaal wel wat. *Zucht*

Dettie

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97682 door dettie
Voor wie in het donker op mij wacht

Antonio Lobo Antunes

Voor wie in het donker op mij wacht van Antonio Lobo Antunes, een van de belangrijkste Portugese auteurs en alom gezien als kandidaat voor de Nobelprijs, gaat over de kracht van het geheugen en tegelijkertijd het verliezen van herinneringen.

De 79-jarige Celeste is de verteller. Ze lijdt aan alzheimer en is overgeleverd aan de zorg van een oudere vrouw en de neef van haar tweede echtgenoot. Die heeft ooit beloofd voor haar te zorgen, maar probeert nu onder zijn verantwoordelijkheid uit te komen.

Hoewel het spreken haar steeds slechter vergaat, probeert ze haar herinneringen vast te houden – aan haar jeugd in de Algarve, haar jaren als actrice en haar twee huwelijken. Als actrice verplaatst ze zich bovendien voortdurend in de mensen die haar omringen en verzint ze levens voor hen. Het moment van opname in een verzorgingstehuis wordt door haar steeds maar uitgesteld, totdat het onvermijdelijke gebeurt.

Voor wie in het donker op mij wacht is een meesterlijk verhaal over de woorden en herinneringen die Celeste ontglippen, en over de dood.

António Lobo Antunes, schrijver en psychiater, wordt beschouwd als een van de grootste hedendaagse Portugese auteurs. Hij ontving meerdere prijzen waaronder de Prémio Camões en de FIL Literatuur Prijs, en wordt alom gezien als kandidaat voor de Nobelprijs. De koloniale oorlog die Portugal in de jaren zestig en zeventig in Afrika voerde en waar Lobo Antunes diende als arts, is een constante in zijn romans.

ISBN 9789026341311 | Hardcover | 369 pagina's | Ambo Anthos | november 2018

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97683 door dettie
Citaat van de dag

Wacht niet om perfect te zijn om iets goeds te gaan beginnen

Abbé Pierre (1912 - 2007)

Frans katholiek priester (geb. Henri Grouès)

5 jaren 3 maanden geleden #97686 door
Er stond vandaag zelfs een stuk in De Volkskrant over het boek over Supersister en het is zeer lovend, hetgeen me nog nieuwsgieriger maakt.

www.volkskrant.nl/cultuur-media/deze-dik...schiedenis~b4aa4bc3/

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #97688 door dettie
Wachten op Noora

Golnaz Hashemzadeh Bonde

Teheran, 1978.

De jonge geliefden Nahid en Masood zijn vastbesloten om het sjah-regime omver te werpen en te helpen om een democratie tot stand te brengen in Iran. Op een avond neemt Nahid haar jongere zusje mee naar een grote demonstratie. Er wordt geschoten. Ze laat de hand van haar zusje even los, en alles verandert. De revolutie breekt uit, en Nahid en Masood zijn gedwongen te vluchten. Daarnaast ontdekt Nahid dat ze zwanger is. Ze gaan met vervalste papieren naar Zweden, om daar in veiligheid te kunnen leven.

Dertig jaar later ligt Nahid in een ziekenhuisbed in Zweden en haar leven speelt zich voor haar ogen af. Ze is woedend op alles en iedereen. Op haar verzorgers, op Masood, op haar zwangere dochter. Ze is boos op haar recente diagnose van kanker, en op haar ballingschap. En vooral op de mensen die, terwijl ze beweren het te begrijpen, niets weten van wat ze heeft meegemaakt.

Wachten op Noora is geschreven met verbazingwekkende eerlijkheid, duistere humor en een onweerstaanbaar urgentie. Het is een roman die bruist van zowel verdriet als een onbedwingbare joie de vivre.

ISBN 9789024579853 | Hardcover | 200 pagina's | Luijting Sijthoff | september 2018

Tijd voor maken pagina: 0.408 seconden