Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93475 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
De eerste krokus

Laila Ibrahim

In 1837 moet een slavin haar babyzoontje verlaten om te gaan zorgen voor het pasgeboren dochtertje van haar meesteres.

Als Lisbeth geboren wordt bij rijke plantage-eigenaren, wordt slavin Mattie weggehaald bij haar eigen baby om het meisje te voeden en te verzorgen. Terwijl Lisbeth opgroeit in twee werelden, wordt de band met Mattie steeds sterker. Rituelen ontwikkelen zich: zo zoeken ze elk jaar samen naar de eerste gele krokus van de lente. Langzaam maar zeker groeit Lisbeths afkeer van de slavernij.

Als Mattie jaren later ontsnapt, volgen we het verdere leven van Lisbeth. Op haar verlovingsfeest komt ze tot een schokkende ontdekking die haar wereld compleet op z'n kop zet…

Voor liefhebbers van "Een keukenmeidenroman' van Kathryn Stockett.

Recensie

In 1837 moet in Iowa slavin Mattie haar babyzoontje verlaten: zij moet gaan zorgen voor het pasgeboren dochtertje van haar meesteres. Ondanks woede en verdriet om haar gemis gaat zij toch houden van deze baby, Miss Elizabeth. Hun complexe en onmogelijke liefde is het centrale thema van deze mooie historische roman.

Complex: het witte meisje houdt veel van haar, maar met een egoïstische liefde. Wat slavernij is, dringt pas echt tot haar door wanneer ze haar verloofde betrapt op de verkrachting van een slavin, een kind nog. Voor de mannen in haar omgeving is dit soort seks volstrekt gescheiden van de reine liefde die ze voelen voor hun moeders, vrouwen en dochters - die dat maar hebben te accepteren.

Deze ontdekking betekent een keerpunt in hun levens. Beiden trekken naar het vrije Noorden. Elizabeth breekt met haar familie en trouwt met een abolitionist. Matty vlucht over een "freedom trail': zij wil dat haar dochtertje als een vrije vrouw zal opgroeien. Beide vrouwen ontmoeten elkaar nog eenmaal, wanneer Matty als vroedvrouw helpt bij de bevalling van Elisabeth. Een bijzonder boek! Een mooie debuutroman die een goed beeld schetst van een in de belangstelling staand thema als racisme. Brengt het onderwerp en de tijd tot leven.

M.C. Brak

ISBN 9789043530736 | Paperback | 304 pagina's | Kok Boekencentrum | januari 2019

Vertaald door Hilke Makkink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93476 door dettie
Citaat van de dag

Niemand zou moeten moeten.

Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781)

Duits schrijver en dichter

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93485 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Wintersoldaat: heel mooi!

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93490 door dettie
ja Daniël Mason schrijft prachtig, de pianostemmer was ook al zo mooi.

Dettie

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93491 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Marjo schreef : Wintersoldaat: heel mooi!

Ja, prachtig!

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93500 door dettie
De wintersoldaat

Daniel Mason

Een jonge arts in opleiding moet tijdens de Eerste Wereldoorlog leiding geven aan een veldhospitaal in het oosten van Europa. Hij heeft alleen de steun van een verpleegster.

Wenen, 1914.

Lucius is een tweeëntwintigjarige geneeskundestudent als Europa in de greep raakt van de Eerste Wereldoorlog. Meegesleept door romantische verhalen over operaties op het slagveld neemt hij dienst in het leger en rekent op een aanstelling bij een goedgeorganiseerd veldhospitaal. Maar als hij aankomt in een gevorderde kerk ergens ver afgelegen in een dal in de Karpaten, treft hij een ijskoude, door tyfus geteisterde buitenpost aan.

Alle dokters zijn gevlucht; de enige achterblijver is een mysterieuze verpleegster, zuster Margareta.

ISBN 9789048848621 | Paperback | 368 pagina's | Hollands Diep |maart 2019

Vertaald door Theo Schoenmaker

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden