Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93594 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Citaat van de dag

"Meisjes, dat is niets voor mij. Als zij lief doen, moet ik lachen. Als ik lief doe, moeten zij lachen."

Godfried Bomans (1913-1971)

Nederlands schrijver

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

6 jaren 3 maanden geleden #93597 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Twee boeken voor m'n lijstje. Helaas is de centrale bibliotheek tot eind maart gesloten.

Ik heb lang geaarzeld om haar boeken te lezen, in verband met de boeken van de man aan wie ze haar pseudoniem te danken heeft, maar ik lees haar werk met veel plezier.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93598 door dettie
ja ze heeft erg mooie boeken geschreven. Vooral Het meesterstuk vond ik erg mooi.

Is de bibliotheek dicht vanwege corona?

Mijn bibliotheek is namelijk nog open, maar er zijn hier ook nog geen corona meldingen, dat scheelt misschien.

Dettie

6 jaren 3 maanden geleden #93600 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Alleen de centrale bibliotheek is dicht. De andere bibliotheken zijn wel open. In Den Haag zijn wel wat coronagevallen.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93603 door dettie
De nachtstemmer

Maarten 't Hart

Wanneer de Groningse orgelstemmer Gabriel Pottjewijd voor een klus in een Zuid-Hollands havenstadje moet zijn, botst hij met de plaatselijke gemeenschap.

Eind jaren tachtig van de vorige eeuw krijgt een Groningse orgelstemmer de opdracht een beroemd kerkorgel te stemmen in een Zuid-Hollands havenstadje. Hij komt terecht in een wonderlijke wereld, bevolkt door eigenaardige, merendeels xenofobe dwarsliggers wier liefste bezigheid het is zowel elkaar als mensen van buiten ertussen te nemen. De stemmer maakt kennis met een Braziliaanse weduwe en haar eigenaardige dochter die zich ontpopt als een vaardige helper bij het stemmen. Dankzij de weduwe en haar behulpzame dochter raakt de stemmer echter in grote problemen die uiteindelijk, tamelijk onverwacht, toch nog opgelost lijken te worden.

Recensie

Net als in eerder werk van de alom geprezen auteur Maarten 't Hart (1944) speelt ook in deze roman geloof, de Bijbel en klassieke muziek een grote rol. Hoofdpersoon Gabriel Pottjewijd, een Groningse orgelstemmer, moet voor een klus naar een Zuid-Hollands havenstadje. Aldaar botst hij al snel met de plaatselijke bevolking: er is wantrouwen, miscommunicatie, er zijn twisten over de Bijbel en de kerk, en hun dagelijkse lawaai maakt zijn stemwerk onmogelijk, waardoor hij dat noodgedwongen naar de nacht verplaatst.

Wat ook al snel kwaad bloed zet bij met name de lokale mannen – zelfs uitmondend in de bizarre ontknoping van deze roman – is zijn opbloeiende contact met de Braziliaanse weduwe Gracinha. Haar dochter wordt in de gemeenschap gezien als een raar, verstandelijk gehandicapt meisje, maar Pottjewijd ziet in haar juist de briljante assistente bij zijn lastige werk aan het orgel.

Deze eigenzinnige liefdesroman te midden van een beklemmende (geloofs)gemeenschap is een prettig leesbare toevoeging aan het rijke oeuvre van "t Hart.

Jelmer Soes

ISBN 9789029540377 | Hardcover | 320 pagina's | de Arbeiderspers | augustus 2019

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93604 door dettie
Citaat van de dag

"Over reïncarnatie moet je niet te veel nadenken, dat moet je gewoon doen."

Toon Verhoeven (1941-2017)

maker van de beroemde rubriek Terzijde in Vrij Nederland

Tijd voor maken pagina: 0.492 seconden