Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93501 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Citaat van de dag

Schrijven moet je rechtopstaand doen. Als je zit, zakt het bloed naar je kont, terwijl het in je hoofd zou moeten blijven. Te veel schrijvers schrijven met hun kont.

Victor Hugo (1802-1885)

Frans dichter, roman- en toneelschrijver

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93517 door dettie
Ik moet u echt iets zeggen

Mensje van Keulen

In "Ik moet u echt iets zeggen' van Mensje van Keulen komen ogenschijnlijk gewone mannen en vrouwen aan het woord die reden genoeg hebben om het leven niet altijd als een feest te omarmen. Wat aanvankelijk een doodgewone situatie lijkt mondt uit in de naakte waarheid, soms subtiel onthuld, soms als een mokerslag uitgedeeld.

Een vrouw meldt aan de ontbijttafel achteloos en totaal onverwacht dat ze wil scheiden, een andere vrouw neemt wraak op haar bedillerige echtgenoot door de erfenis van zijn moeder een rol te laten spelen, de moeder van een moorddadige zoon doet een verrassend beroep op de rechter.

Mensje van Keulen geeft een stem aan personages die niet vaak gehoord worden.

"Horror en huiselijkheid': deze delicate combinatie typeert haar werk (aldus Marja Pruis) en dat ondergaat de lezer van de weergaloze verhalen in deze bundel, die bovendien de humor niet schuwt.

ISBN 9789025458928 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact| februari 2020

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93518 door dettie
Citaat van de dag

Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt..

Johan Cruijff 1947-2006

profvoetballer en voetbalcoach

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93521 door dettie
We moeten het even over Kevin hebben

Lionel Shriver

'We moeten het even over Kevin hebben' van Lionel Schriver is het aangrijpende relaas van de zoektocht van een moeder naar de beweegredenen van haar zoon, die een gruwelijke misdaad heeft gepleegd. Is het haar schuld, omdat ze niet genoeg of misschien zelfs wel helemaal niet van hem hield? Of is het de schuld van zijn vader, die zijn zoon nooit heeft willen zien zoals hij werkelijk was?

Deze internationale bestseller ontving de Orange Prize for Fiction en werd in 2012 verfilmd met Tilda Swinton in de hoofdrol.

Recensie

Deze bestseller verleidt tot superlatieven: fascinerend, zeer actueel, van een bijzonder hoog literair gehalte - erg goed en vloeiend vertaald - en terecht bekroond met de Orange Prize for Fiction 2005.

Het verhaal: Kevin, een 15-jarige jongen schiet met een kruisboog enkele leerlingen en medewerkers van zijn school dood. In ontroerende brieven vol humor analyseert zijn moeder Eva het waarom. Ze bekijkt haar leven, haar relatie met haar man Franklin, haar gezin, haar zoon Kevin. De spanning bouwt op. Eva's relatie met Kevin is altijd moeizaam, terwijl Franklin een ideale vader-zoon relatie lijkt te hebben. Zijn al die nare incidenten ongelukjes of opzet.

Terwijl Eva het afglijden van haar gezin analyseert, raakt ze ook aan veel algemenere vraagstukken: hoe is het huidige Amerikaanse leven gestructureerd. Wat is van belang. Hoe gaan mensen met elkaar om. Waarom zo en niet anders. Wat is de functie van mensen als Kevin; hebben die een functie. Shriver stelt via Eva steeds meer en diepere vragen en schetst daarmee een indringend beeld van de huidige Amerikaanse samenleving. Verfilmd met Tilda Swinton.

Kleine druk, filmfoto op het omslag.

ISBN 9789046705155 | Paperback | 640 pagina's | Olympus | juli 2018

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93522 door dettie
Citaat van de dag

Soms als het regent, moet je niet hopen op zonneschijn, maar genieten van de wolken.

Anoniem

6 jaren 4 maanden geleden #93524 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Merkwaardig, ik heb het boek gelezen en volgens mij was het niet zo dik.

abl.bibliotheekdenhaag.nl/?q=lionel%20shriver

Deze versie heeft 398 bladzijden

En deze versie heeft 430 bladzijden.

Dat komt dus niet in de buurt van de 640 pagina's.

De Engelstalige versie heeft 400 pagina's.

Ik vond het een boeiend boek. De vrouw, die haar werk heeft en zich zorgen maakt over Kevin, die volgens haar merkwaardig gedrag vertoond en de vader, die het allemaal goed lijkt te praten en van mening is dat er niet veel aan de hand is en dat het allemaal misschien wel aan z'n vrouw ligt. Dat lezen we dus allemaal in de overwegingen van de vrouw, na de misdaad van Kevin.

Tijd voor maken pagina: 0.463 seconden