Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

6 jaren 3 maanden geleden #93560 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Dat snap ik. Maar als je in de cloud werkt, kun je niets doen zonder internet. Nu beïnvloed het alleen de mogelijkheid om iets op internet te plaatsen, dus om de website bij te werken. Bij kabelwerkzaamheden zit je zonder internet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93565 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Ja precies, ik zat zonder internet en zo goed als zeker, morgen ook.

Dettie

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93566 door dettie
Moet ik dan alles alleen doen?

Maarten Toonder

‘Het werd mij even bar te moede’

‘De uitgever vroeg me om een opgeruimd woord te schrijven, zodat hij het achterop het onderhavige boek kon plaatsen. En omdat ik naar de juiste toon voor een aanprijzing zocht, heb ik mij verdiept in de lotgevallen die in dit werk uit de doeken worden gedaan. Gaandeweg greep de aandoening me echter bij de keel, zodat ik al wandelend lucht moest scheppen om tot adem te komen. Want in de held die uit deze bladzijden te voorschijn treedt en zijn eenzame, onbegrepen weg gaat, herken ik mezelf, als men begrijpt wat ik bedoel. Alleen al om die reden beveel ik dit epos in ieders aandacht aan.’ – liet de heer O.B.B. te R. ons weten.

Deze bundel bevat drie verhalen die eerder in het NRC Handelsblad verschenen: Heer Bommel en het Griffoen-ei, Tom Poes en het vergeetboekje en Heer Bommel en de zonnige kijk.

Recensie

Dit 49ste deel van 'Alle verhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes' bevat drie verhalen die voor het eerst als krantenstrip verschenen in NRC Handelsblad in 1976. Het verschijnt als een deel in een nieuwe, zestigdelige reeks die in tien jaar gaat verschijnen en die alle 177 verhalen over het befaamde tweetal zal bevatten. De verhalen worden in chronologische volgorde opgenomen; alle verhalen zijn voorzien van een korte inleiding door de Stichting Het Toonder Auteursrecht en van bibliografische informatie.

De tekeningen zijn gedigitaliseerd en waar nodig gerestaureerd; de teksten zijn ontdaan van fouten en inconsequenties. De basis hiervoor vormt de laatste door Toonder gecorrigeerde versie, zoals verschenen in de veertigdelige 'Heer Bommel : volledige werken : de dagbladpublicaties' (1990-2002), de zogenoemde 'hereneditie'. De uitvoering is gelijk aan de in 2006-2008 verschenen twaalfdelige 'Avonturen van Tom Poes': gebonden in (blauwe) halflinnen band in oblong formaat.

De fantasie, het inventieve taalgebruik van Toonder (1912-2005) en zijn tekeningen, die voor een hele generatie Nederlandse stripauteurs de standaard neerzetten, maken dit tot een tijdloze, klassieke strip, die ook een nieuwe generatie lezers zal boeien.

ISBN 9789023457275 | Hardcover | 234 pagina's | De Bezige Bij | mei 2010

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93567 door dettie
Citaat van de dag

"Heel smakelijk," sprak hij, aandachtig kauwend. "Erg lekker, werkelijk! De manier van opdienen is niet verfijnd, maar men moet wat door de vingers zien bij deze eenvoudige lieden."

Olivier B. Bommel

uit: Dit loopt uit de hand

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93578 door dettie
Zo de werkzaamheden met de Ziggokabels zijn weer klaar.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, mijn huis en tuin zijn weer schoon :D

Dettie

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93593 door dettie
Want de avond

Anna Enquist

Vier personen moeten na een diepe crisis hun leven weer zien op te pakken, maar dat is niet eenvoudig.

Vier mensen moeten met zichzelf en elkaar in het reine zien te komen na een gijzeling door een gevluchte crimineel, die culmineerde in de explosie van de woonboot waarop ze – als strijkkwartet – zaten te repeteren.

Heleen, onder het motto Du musst dein Leben ändern, heeft zich onderworpen aan een extreme make-over. Jochem verschanst zich grimmig in zijn zwaarbeveiligd atelier. Zijn echtgenote Carolien, die bij de ramp een pink verloor, zeult rond met een majeure depressie die ze hoopt te verdrijven door in een opwelling het vliegtuig naar China te nemen waar Hugo heen is gevlucht om zich als cultureel ondernemer te storten op het organiseren van muzikale evenementen. Eenmaal daar raken zaken emotioneel op drift en ver weg in Nederland is het proces tegen topcrimineel Helleberg in de maak. Die zaak, waarin ze allen zullen moeten getuigen, hangt hun als een zwaard van Damocles boven het hoofd.

Recensie

In deze jongste roman van Anna Enquist, dichteres en romanschrijfster, komen we dezelfde hoofdpersonages tegen als in haar voorlaatste roman 'Kwartet'. 'Want de avond' is als vertelling een vervolg op 'Kwartet', maar kan perfect losstaand daarvan gelezen worden. Het hoofdthema 'hoe kan een mens uit een diepe crisis opkrabbelen' is universeel en dat is wat alle vier de hoofdpersonages – vrienden van vroeger - moeten doen. Elk doet dat op eigen wijze, de een radicaler (tot in de fysieke verschijning), de ander verkrampter (tot het ombouwen van zijn huis tot vesting).

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages, maar meestal vanuit Carolien, vrouw van Jochem, celliste en huisarts, die haar leven nogmaals ziet instorten door bruut geweld (eerder verloor ze haar twee zoontjes door een ongeluk). Haar diepe dalen, haar vlucht en wanhoop zijn herkenbaar. Enquists stijl is sober maar helder. De psychologie is eerder eenvoudig, à la een populairwetenschappelijk maandblad, maar inleefbaar. De catharsis, een onverwacht moment dat de vier vrienden weer samenbrengt, is bijna te mooi om waar te zijn.

Willem Nijssen

ISBN 9789029525695 | Hardcover | 256 pagina's | de Arbeiderspers | juni 2018

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden