Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2020 - KEUZE in boeken

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #93132 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken
Erg, maar ik heb geen idee. Dat ligt natuurlijk deels aan het feit dat het grootste deel van de groenten uit eigen tuin komt, maar de vriezer kost ook geld, net als het zaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #93133 door marjo
Het boek van vandaag: dat lijkt wel heel erg op wat ik nog niet zo lang geleden op de site heb gezet, Zeetijd!

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #93136 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken
Ja precies! Dat viel mij ook op, daarom plaatste ik het ook.

Ik vroeg me af of Jan van Ommen en Wilbert van Hanegem bij elkaar in die boot hebben gezeten. Er zat immers nog een Nederlands stel in die boot.

Dettie

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #93139 door marjo
En nu valt het kwartje pas: inderdaad kwam deze man ook in het boek van Jan van Ommen voor.

Als Wilbert, steward bij KLM, dus dat klopt.

Nu heb ik het boek toch maar aangevraagd bij de bieb. Ze hebben het niet, maar kunnen het wel voor me 'ophalen.'

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #93141 door dettie
leuk Marjo, ik ben benieuwd hoe Wilbert deze ellendige tocht ervaren heeft.

Dezelfde gebeurtenis maar toch wordt het vaak heel anders beleefd.

Dettie

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #93142 door dettie
Schipbreuk in het paradijs

Kiezen tussen leven en dood

Wilbert van Hanegem

In augustus 2014 maken Wilbert en zijn vriendin Marjan een vierdaagse bootreis van Lombok naar Komodo. Midden op zee gaat het mis: hun boot maakt water en dreigt te zinken. Er zijn vijfentwintig mensen aan boord, maar er is slechts één sloep voor vier personen. In verschillende groepjes proberen de drenkelingen naar een vulkanisch eiland te zwemmen en te peddelen. Zonder eten en drinken en overdag in de brandende Indonesische zon overleven ze twee dagen en nachten in zee, tot ze uiteindelijk bij toeval door vissers worden gered.

Tijdens de veertig uur durende beproeving is de dood steeds aanwezig geweest, en dat vormde voor Wilbert de drijfveer om het hele verhaal op papier te zetten. Hoe alles precies is verlopen lees je nu in dit boek - een spannend relaas vol indringende details dat je op het puntje van je stoel laat zitten. Want je zult het maar meemaken: een relaxte en bijzondere vakantie, die op slag verandert in een nachtmerrie!

Wilbert van Haneghem (1971) schrijft al ruim twintig jaar als freelancejournalist teksten voor diverse media. Ook werkte hij mee aan reisboeken als Hoe word ik wereldreiziger? en Hoe reis ik solo?. Sinds 2005 vliegt hij als steward bij KLM.

Recensie

Op de eerste pagina van de proloog staat de zin, die het verhaal het beste kenmerkt: 'Ik ben in een slechte rampenfilm beland'.

Tijdens hun vakantie lijdt een groep toeristen onder wie vier Nederlanders schipbreuk. Een van hen doet verslag van dit waargebeurde verhaal. Het is goed geschreven, bij vlagen spannend. Het verhaalt ook over hoe mensen onder grote druk veranderen en ander gedrag gaan vertonen. 'Dit is kennelijk wat een noodsituatie met je doet. Ook in mij schuilt dus een potentiële moordenaar.'

Als verslag van een gebeurtenis is het natuurlijk gruwelijk; twee mensen kwamen om het leven. Als verhaal om te lezen is het bij vlagen wel wat langdradig, bovendien weet je dat de hoofdpersoon de reis overleeft en dat neemt, helaas, spanning weg.

Dr. E.A. van Kemenade

ISBN 9789064106279 | Paperback | 220 pagina's | Hollandia | oktober 2016

Tijd voor maken pagina: 0.488 seconden