Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2007: Dichtbundels

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14167 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De hemel van Toulouse

Elly de Waard

Na de succesvolle bloemlezing Als ik niet aan je denk of raak een nieuwe bundel uit de poëzie van Elly de Waard. Deze uitgave, die mede verschijnt naar aanleiding van het boekenweekthema 2004, heeft een geheel eigen dynamiek. De Waard heeft in de loop der jaren zoveel gedichten geschreven waarin Frankrijk decor of zelfs onderwerp is, dat een aparte bundeling ervan gerechtvaardigd is.

Deze opzet verschafte haar tevens het alibi om tal van gedichten te herzien. Bovendien zijn ze nu van titels voorzien, die duidelijk maken aan welk deel van Frankrijk, welke regio of welke plaats ze hun ontstaan danken.

ISBN 9061697204 Ingenaaid, 95 pagina's Verschenen: februari 2004 Uitgeverij De Harmonie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14168 door dettie
Citaat van de dag 23 februari 2007

"Soms vind je wat regels

je schrijft ze naar samenhang

samenzang in je oren, je mond

die als een zwembad

klinken en klonk"

fragment uit het gedicht 'Chant'

bundel: Van Cadmium lekken de bossen

Elly de Waard

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14169 door dettie
En vandaag een versjesbundel van Paul Biegel voor Wil!

Dettie

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14170 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
aaaah...wat lief,

en wat en leuke bundel,

ik wist helemaal niet dat hij ook versjes heeft geschreven.

Komt bóven aan mijn lijstje, dank je wel!

groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14171 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik wist ook niet dat P. Biegel verzen schreef... alweer wat bijgeleerd.

De bundel hierboven vermeld: 'Nooit te vangen met haar eigen pen', is wel een aanrader, vind ik. Ik heb er al veel plezier aan beleefd.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14179 door dettie
Eén been, stokkebeen

Paul Biegel

Eén been

stokkebeen

Kijk maar goed dan zie je

wij hebben houten knieën.

Wij hebben een houten voet

die bonke-bonke doet.

Wij hebben glazen muilen

wie wil er met ons ruilen?

In deze bundel van Paul Biegel zijn alle versjes opgenomen uit het vroegere boek 'De Kukelhaan' (1964). Daarnaast is hij aangevuld met een aantal nieuwe versjes uit uitgaven die in de periode 1964-1991 zijn verschenen.

Bijna iedere bladzijde heeft een eigen versje, gedrukt in een wat klein lettertype, steeds beginnend op dezelfde plek en gebruik makend van dezelfde liniering. De rest van de bladzijde wordt vervolgens ingenomen door prachtige, lieve en zachte zwartwitte tekeningen van Tineke Meirink. Een enkele keer beslaat de tekening een dubbele bladzijde.

De versjes gaan over papegaaien, pestkoppen, dieren, reuzen en rovers; ze zijn meestal kort, herkenbaar en hebben een goed voorleesmetrum. De auteur behoeft geen nadere toelichting; de illustratrice heeft aan meer boeken meegewerkt.

In deze 'reeks' zijn al twee delen uitgegeven, namelijk 'De aard van het beestje' van H. Andreus en 'Een schelp aan je oor' van H. Laurey*.

Het boek is gebruiksvriendelijk en zal op school, thuis of bij de naschoolse opvang vaak ter hand genomen worden. Een uitgave om vaak te gebruiken: voorlezen vanaf ca. 6 jaar, zelf te lezen vanaf ca. 7 jaar

Bron: Biblion

Hardcover | 64 Pagina's | Holland B.V., Uitgeversmaatschappij | 2002 ISBN10: 9025108822

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden