Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2007: Dichtbundels

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14225 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik moest al lachen..iedereen zijn eigen bundel..wat een luxe,

en het grappige is dat ik inderdaad denk bij Frankrijk..oh..voor Irene,

en bij de Coninck..oh..dat zal Tiba leuk vinden.

Heb je er ook al eentje voor jezelf Dettie?

Groeten

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14226 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Pfff ik heb al zoveel mooie bundels voorbij zien komen waar ik érg hebberig van werd. Vroman leek mel mooi maar ook die dames "Met geen pen te beschrijven", maar ook die wereldgedichten en de eerste bundel die ik noemde ook.

Ik zou het zo niet eens weten, er is zovéél moois.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14236 door dettie
Een meer dan ik tel

Een keuze uit zijn gedichten door Eva Gerlach

Gerrit Achterberg

Na het succes van Zeven maal om de aarde te gaan, Gerrit Komrijs bloemlezing uit de gedichten van Ida Gerhardt, komt Athenaeum-Polak & Van Gennep met een tweede combine van P C. Hooftprijswinnaars: de gedichten van Gerrit Achterberg gekozen door Eva Gerlach, mede ter gelegenheid van Achterbergs honderdste geboortedag op 2o mei 2005.

Achterbergs Verzamelde gedichten beslaan meer dan duizend pagina's - Boudewijn Büch heeft eens gezegd dat zijn bloemlezing van de duizend en enige beste Nederlandse gedichten identiek zou zijn met dát boek. Voor iets minder gretige lezers, en natuurlijk voor de fijnproever die alleen maar het neusje van de zalm wenst, is er behoefte aan een bloemlezing van die `bloemlezing'. Zo'n bloemlezing moet voor iedere nieuwe generatie lezers opnieuw worden gemaakt; Eén meer dan ik tel is gekozen door Eva Gerlach, zelf een dichteres van grote allure en, net als Achterberg, winnares van de P.C. Hooftprijs.

Redactie: Eva Gerlach

ISBN 9025302106 Ingenaaid, 144 pagina's Verschenen: november 2005 Athenaeum-Polak & Van Gennep

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14237 door dettie
Citaat van de dag 26 februari 2007

"Die willekeur van afbreken van regels bij de experimentelen, ik kan het niet begrijpen.

Zo'n experimentele dichteres, die breit maar door, waarschijnlijk twee recht twee averecht.

Hebben ze dat rijm dan niet nodig? Je moet toch afhechten?"

Gerrit Achterberg

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14238 door dettie
Citaat van de dag 26 februari 2007

"Die willekeur van afbreken van regels bij de experimentelen, ik kan het niet begrijpen.

Zo'n experimentele dichteres, die breit maar door, waarschijnlijk twee recht twee averecht.

Hebben ze dat rijm dan niet nodig? Je moet toch afhechten?"

Gerrit Achterberg

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden - 19 jaren 4 maanden geleden #14239 door dettie
Lyrische Lente

Liederen en gedichten uit het middeleeuwse Europa

W.P.Gerritsen

Lyrische lente bevat een eigenzinnige keuze uit beroemde en minder beroemde gedichten uit de Middeleeuwen.

Het boek heeft betrekking op de periode waarin het Europese lyrische gedicht werd 'uitgevonden' en zijn eerste grote bloeitijd beleefde: het geeft een beeld van de rijke schakering die de Europese poëzie tussen 1050 en 1400 heeft vertoond. Uit elk van de grote lyrische tradities van het middeleeuwse Europa zijn gedichten gekozen. Naast de oorspronkelijke teksten is steeds een vertaling van de hand van Willem Wilmink opgenomen. Aan alle gedichten gaat een toelichting door de bekende mediëvist WP. Gerritsen vooraf, die ook een algemene inleiding tot de middeleeuwse lyriek heeft bijgedragen. Van een aantal liedteksten in dit boek zijn middeleeuwse melodieën overgeleverd. De musicoloog C. Vellekoop heeft deze in modern notenschrift overgebracht.

Vertaling: W.Wilmink

ISBN 9035129725

Ingenaaid, 354 pagina's

Met illustraties

Verschenen: februari 2006

Uitgeverij Prometheus BV Vassallucci

En De lyrische lente is voor janna vanwege haar bezoek aan de muziekgroep.

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.471 seconden