Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90501 door marjo
Oei, dat moet je dan wel inhalen hoor Dettie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90503 door dettie
haha, oei oei wat zijn jullie streng, ik heb gelijk een boek gepakt én uitgelezen...

Recensie volgt vandaag :D

Dettie

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90504 door dettie
Glanzende schoenen

Irma Grovell

Door de palmbladschutting gluurden twee paar meisjesogen naar binnen. Rondom de dansvloer stonden stoelen opgesteld voor de gasten. Na een korte intro zette de band een wals in. De bruidegom liep hand in hand met zijn bruid, de oudere zus van hun vriendinnetje Lynn, de dansvloer op. Ze dansten. 'Oh, wat een mooie jurk heeft de bruid aan,' zei Luna. 'Ja. Kijk naar haar schoenen, ze zijn net zo crème als haar jurk,'antwoordde Crystal. 'Later als ik trouw, wil ik net zo'n mooie jurk vol met glittertjes,' zei Luna zachtjes. 'Ik niet. Een lange witte jurk met kant vind ik mooier,' fluisterde Crystal. 'Kijk, andere paren gaan walsen. Daar is Lynn.' 'Ze ziet eruit als een prinses. Zulke kleren wil ik ook,' zuchtte Luna. Crystal keek haar aan en zei knikkend: 'Droom maar lekker door. Kom we moeten snel naar huis voor we een pak slaag krijgen.'

Crystal zit in een relatie met Dominic, maar vliegt halsoverkop wegens familieomstandigheden naar Aruba. Alleen haar collega’s weten waar ze is. Daar raakt ze in gesprek met haar moeder, die vertelt over haar leven met Crystal’s vader. Op Aruba wordt Crystal geconfronteerd met diepgaande gebeurtenissen uit haar verleden. Dominic staat plotseling voor haar en vraagt om opheldering, die ze hem niet kan geven. Waar is ze mee bezig?

Irma Grovell is geboren op Aruba als oudste van een groot gezin. In 2008 schreef en publiceerde ze een kort verhalenboek Kralen uit de Cariben, in 2015 verscheen haar boek Dromen van Holland.

ISBN 9789492010032 | Paperback | 164 pagina's | Uitgeverij Rheia | september 2014

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90505 door dettie
Citaat van de dag

Als de schoen niet past, moeten we de voet dan veranderen?

Gloria Steinem (1934)

Amerikaans feministsch schrijfster

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90506 door dettie
Heb deze keer bewust het citaat laten staan, want die past wel heel erg goed bij het boek over Lotusschoentjes.

Dettie

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90516 door dettie
Every Step a Lotus

Dorothy Ko

Chinese voetinbinding (om de zo begeerde lotusvoetjes te krijgen ) roept vaak beelden op van een wrede, patriarchale samenleving waarin vrouwen zo machteloos waren dat ze niet eens goed konden lopen. In haar boek Every Step a Lotus probeert Dorothy Ko een nieuwe dimensie aan die perceptie toe te voegen. Hoewel voetbinding nog steeds een gevoelige plek is in de Chinese geschiedenis, bewijst Ko dat vrouwen ook empowerment hebben gevonden door de praktijk.

Voetbanden brachten generaties vrouwen samen, terwijl moeder de dochter en dochter leerde kleindochter te onderwijzen. De schitterende afbeeldingen die Ko gebruikt, tonen het vakmanschap waarmee een paar schoenen werden gemaakt en de trots die een vrouw kon hebben bij het hebben van een product om het haar te noemen.

ISBN 9780520232846 | Paperback Engelstalig | 162 pagina's | University of California | januari 2002

Tijd voor maken pagina: 0.529 seconden