De schoentjes van de vondeling
Mink van Rijsdijk
Op een donkere septemberavond in 1942 trekt Fietje Drukker haar tweejarige dochtertje Roosje een dubbel stel kleren aan en rijdt met haar in een kinderwagen richting Koninginneweg. Zoals afgesproken met het verzet legt ze haar dochtertje in het portiek bij nummer 9, belt aan en loopt met een lege kinderwagen terug naar huis door de stilte straten van Amsterdam, rouwend om haar ongestorven kind. Roosje komt in het Burgerweeshuis en krijgt de naam Irma van Schinkel.
De gebeurtenissen die volgen vormen het verhaal van een verloren en verwarrende jeugd en van onverwerkte angsten en verdriet. In een lange reeks gesprekken tussen Roosje en auteur Mink van Rijsdijk werd de basis gelegd voor een oprecht en ontroerend boek waarvan de auteur zelf zegt: 'ik mocht de geschiedenis niet mooier of dramatischer maken. Het mocht niet mijn verhaal worden. Ik mocht alleen in de veelheid van Roosjes herinneringen een strakke lijn aanbrengen en moest mijn woorden en gedachten intomen om het levensverhaal van Roosje Drukker tot een boek te maken.'
Recensie
In september 1942 vond een familie op de Koninginneweg in Amsterdam een huilend meisje van twee jaar voor de deur. Ze had een briefje bij zich met de mededeling dat haar ouders te arm waren om haar te onderhouden. Het was afgesproken werk: als vondeling kon ze als Irma van Schinkel 'legaal' op verschillende adressen de oorlog overleven.
In 1989 ziet Roosje bij een bezoek aan het Joods Historisch Museum een paar schoentje staan met het bijschrift: 'Kleertjes en schoentjes van een vondeling'. Háár schoentjes. Door deze ontdekking kon ze nog ontbrekende stukjes in de speurtocht naar haar bestaan achterhalen.
In 1995 vertelde zij haar levensverhaal aan Mink van Rijsdijk, die het bewerkte tot een boek. Ook uit dit verhaal wordt weer duidelijk hoe moeilijk het was om na de oorlog de draad weer op te pakken. De 'gereformeerde' Roosje komt terug bij haar moeder die was ondergedoken; ook haar zusje Carla overleefde, in een rooms-katholiek gezin.
Het boek is met zorg uitgegeven; het bevat een katern zwart-witfoto's over Roosje en haar familie. De beoordeling van aspecten uit het joodse leven roept hier en daar wel eens vragen op.
(Biblion recensie, Hanna Blok.)
ISBN 9789056950231 | Paperback | 143 pagina's | Buuren BV | april 1997