Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #90346 door berdine

Dettie schreef : Dank je! Met een beetje hulp van Berdine want zij mailde me dat je bij boekwinkeltjes ook heel fijn kan zoeken naar thema-onderwerpen.

Het boek lijkt me trouwens heel mooi.

Dettie

Ik vroeg me af hoe je dit boek dan wel gevonden had. Maar je hebt je vraag bij "overig" ingetypt en niet bij "titel". Dan krijg je weer andere!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 4 weken geleden #90351 door dettie

Het schoentje van Rosie

Sue Reid Sexton

Het is maart 1941. Lenny Gillespie loopt te zoeken naar haar kleine zusje Rosie in de straten van Clydebank, een industriestadje bij Glasgow. Het luchtalarm gaat af, maar dit keer is het geen loos alarm. Urenlang vallen de bommen op de stad. Lenny, gek van angst om haar zusje Rosie, weigert een schuilkelder in te gaan. Dan ontfermt de oude meneer Tait zich over haar. Hij voert haar weg uit de brandende, verwoeste stad en neemt haar mee naar een dorpje in de heuvels. Daar zijn ze veilig. Maar Rosie is daar niet! En Lenny had op haar moeten passen. Ten einde raad besluit ze zelf naar Clydebank terug te gaan om in de puinhopen te gaan zoeken.

Recensie

Maart 1941: de negenjarige Lenny Gillespie loopt radeloos door de straten van Clydebank (een industriestadje bij Glasgow, Schotland) op zoek naar haar vierjarige zusje Sue die ze uit het oog heeft verloren. Haar moeder en vriend zijn een avondje naar de bioscoop en hebben de zorg voor Sue aan haar overgelaten.

De Clydebank Blitz is in volle gang en de gevolgen zijn desastreus, vele doden en gewonden liggen onder puinbrokken, brandende huizen, gillende sirenes en heel veel paniek. Lenny wordt opgevangen door haar schooljuffrouw en een oude buurman uit de wijk en gezamenlijk vluchten ze lopend de stad uit voor bescherming in de omliggende heuvels. Het verhaal is extra bijzonder doordat het verteld wordt vanuit het perspectief van Lenny.

Levensecht en tegelijkertijd meeslepend geschreven verhaal, dat heel duidelijk weergeeft wat een bombardement met mensen doet. Achter in het boek informatie over de Clydebank Blitz. Debuutroman. Sue Reid Sexton woont in Glasgow en werkte daar onder oorlogsveteranen en andere getraumatiseerden.

J.E. Meindertsma

ISBN 9789023996903 | Paperback | 388 pagina's | Mozaiek | oktober 2016

Vertaald door Els van Enckevort

Lees meer
7 jaren 4 weken geleden #90352 door dettie
Citaat van de dag

Schoenen kunnen je leven veranderen, vraag het maar eens aan Assepoester!

Anoniem

Lees meer
7 jaren 4 weken geleden #90353 door dettie

berdine schreef : Dank je! Met een beetje hulp van Berdine want zij mailde me dat je bij boekwinkeltjes ook heel fijn kan zoeken naar thema-onderwerpen.

Het boek lijkt me trouwens heel mooi.

Dettie

Ik vroeg me af hoe je dit boek dan wel gevonden had. Maar je hebt je vraag bij "overig" ingetypt en niet bij "titel". Dan krijg je weer andere!

Ja precies Berdine. En zo kom je toch andere boeken tegen dan bij de gewone boekensites. Dus dank voor de tip.

Dettie

Lees meer
7 jaren 4 weken geleden #90373 door dettie
De blauwe kamer

Yasmine Allas

Hedwig heeft haar jeugd doorgebracht onder het bed van haar oudere zus Medina, die daarin klanten ontvangt. Zij leert de bezoekers kennen aan hun schoenen, hun geur en hun ritme.

In haar latere leven, dat zich ver van haar geboorteland afspeelt, ontmoet ze op het kerkhof Nikki, die daar de dood van haar moeder tracht te verwerken. Er ontwikkelt zich een bijzondere maar angstwekkende vriendschap.

Hedwig vraagt aan Nikki onder strikte geheimhouding haar levensverhaal te schrijven. Nikki stemt graag toe, maar weet niet waar zij aan begint.

Recensie:

Derde roman van de uit Somalie afkomstige Yasmine Allas (1967), die in 1998 succesvol debuteerde met 'Idil, een meisje'. 'De blauwe kamer' is het verhaal van twee jonge vrouwen, Hedwig en Nikki, die elkaar ontmoeten op het kerkhof, waar Nikki het graf van haar moeder bezoekt. De vrouwen worden vriendinnen en Hedwig vraagt aan Nikki of die haar levensverhaal wil opschrijven. Hedwig, die zich vreemd en verward gedraagt, trekt bij Nikki in en begint te vertellen.

In haar geboorteland, ergens in Afrika, groeit Hedwig, die toen nog Dhiban heette, op onder het bed van haar oudere zus Medina, die daarin klanten ontvangt. Langzaam aan ontvouwt zich het aangrijpende verhaal van Hedwig en haar familie.

Gebonden; kleine druk.

ISBN 9789023411581 | Hardcover | 405 pagina's | De Bezige Bij | februari 2004

Lees meer
7 jaren 4 weken geleden #90374 door dettie
Citaat van de dag

Heeft u soms enig idee waarom Nederlandse acteurs, wanneer zij een kind naspelen, hun schoenen altijd met de neuzen naar elkaar wijzend neerzetten?

Van Kooten en De Bie

Tijd voor maken pagina: 0.500 seconden