Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #90279 door marjo
Apart! Stond je voor de kledingkast en dacht je toen: zoveel schoenen...goed voor een thema? Ha ha...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

7 jaren 1 maand geleden #90281 door
Nee, Ik heb niet zoveel schoenen. Met steunzolen is de keus nogal beperkt, maar ik herinnerde me de titel.

Het enige waar ik kasten vol van heb zijn CD's en in mindere mate boeken.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #90287 door dettie
Ik was aan het dubben over een thema. En bedacht van alles maar de laatste thema's waren nogal zwaar dus nu even een wat luchtiger thema.

Als jullie nog thema-onderwerpen weten... roep maar.

Dettie

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #90288 door dettie
De schoenen van de zeemeermin

Sanne te Loo

Ida vindt op de laatste dag van haar vakantie iets heel bijzonders aan het strand: de schoenen van een zeemeermin.

Wanneer Ida de flippers aantrekt, weet ze dat ze haar ware bestemming heeft gevonden: zij is eigenlijk een zeemeermin. Ook al begrijpen de kinderen uit de buurt haar niet helemaal, ze laat zich niet ontmoedigen. Ze maakt een schitterende zeemeerminnenstaart en gaat op zoek naar een plek waar een zeemeermin zich als een vis in het water voelt. Het duurt een tijdje, maar dan vindt ze een even verrassende als sprookjesachtige, perfecte zeemeerminnenwoning.

Mooier dan ooit zijn de prenten van Sanne te Loo: dromerig, ontroerend en raak. Ida verovert het hart van de lezer.

Recensie

In dit groot formaat prentenboek vindt Ida op de laatste dag van haar vakantie aan zee iets bijzonders op het strand: de schoenen van een zeemeermin! Thuisgekomen maakt Ida bij deze 'schoenen' - in werkelijkheid zwemvliezen - van stof een echte zeemeerminnenstaart. Met de zeemeerminnenschoenen en -staart achterop, gaat ze op de fiets op zoek naar de zee.

De grote, sfeervolle aquarellen over dubbele pagina's nemen de lezer mee op verkenning door de stad en benadrukken de weidsheid van de wereld, waarin Ida een plekje zoekt om zich - als zeemeermin - thuis te voelen. Dat plekje vindt ze uiteindelijk in de vorm van een fontein waarin ze zelfs de onderwaterwezens terugvindt die ze in haar droom heeft gezien.

Vanaf ca. 4 paar.

ISBN 9789047704249 | Hardcover | 26 pagina's | Lemniscaat | september 2012

Vertaald door Iris Bol

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #90289 door dettie
Citaat van de dag

Een mens is tegen alles opgewassen, behalve tegen een steentje in zijn schoen.

Anoniem

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #90305 door dettie
Houten schoenen

Erik Vlaminck

'Ik ben Martin Vleugels, ik heb het bericht in de krant moeten lezen.' Ik wist niet wie de man was. Het leek of hij mij het verwijt maakte dat hij niet persoonlijk een doodsbrief had ontvangen. 'U kende hem van het werk of zo?' 'Maar nee.' Het mannetje keek mij verwijtend aan. 'Ik heb samen met uw vader in Duitsland gezeten. In het kamp van Boen.' Voor het eerst hoorde ik over het kamp van Boen.

Erik Vlaminck gaat opzoek naar het oorlogsverleden van zijn vader. Hij vindt antwoorden op vragen die hij zijn vader nooit kon stellen.

Recensie

De kleine Erik merkt dat het oorlogsverleden bij zijn vader een grote rol speelde, maar dat deze er weinig over wilde vertellen. Als volwassene gaat Erik op zoek naar het geheim van zijn vader. Hij bezoekt de plaatsen in Duitsland waar zijn vader gewerkt heeft en in een kamp is geweest. Zo ontstaat geleidelijk een reconstructie van zijn vaders leven: zijn vader ging indertijd vrijwillig werken in Duitsland; geleidelijk ontstaat ook een duidelijker beeld van de schrijver zelf.

De roman kent twee tijdlagen, de heden- en de verledenlaag die elkaar afwisselen. De opzet van het boek is op zichzelf helemaal verrassend: een zoon die op zoek gaat naar zijn vader en naar zichzelf, maar Vlaminck schreef een boek dat gemakkelijk leest, dat interessant is opgezet; en bovendien heeft hij een fijne stijl.

Normale druk.

ISBN 9789028418691 | Hardcover | 140 pagina's | Wereldbibliotheek | maart 2000

Tijd voor maken pagina: 0.455 seconden