Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90532 door dettie
Citaat van de dag

Je moet lang armoede geleden hebben om de blik te herkennen van de 'betere lui', die altijd eerst naar je schoenen kijken...

Jean-Pierre Chabrol (1925-2001)

Frans schrijver

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90542 door dettie
Shoes or no schoes?

Schoenen of kunst?

Pierre Bogaerts & Veerle Swenters

Ruim 70 jaar nadat Marcel Duchamp opschudding verwekte toen hij een urinoir signeerde en die omdoopte tot 'Fontein', stelde het Antwerpse schoenmakerskoppel

Pierre Bogaerts en Veerle Swenters zichzelf de vraag: 'Zijn op een sokkel geplaatste schoenen, gedragen en gesigneerd door een kunstenaar... kunst?' Na 15 jaar intensief verzamelen blijven ze het antwoord schuldig, staat er op de achterflap van het veelzijdig boek. Dat is eerlijk en naar waarheid. Kunst is niet wat de kunstenaar maakt, maar wat de kijker ziet in een object, een schilderij, een ets, een cartoon, een gedicht. De kunstenaar streeft naar het interpreteren van een idee.

Of het kunst is maakt hij niet uit. Toch kan een kunstenaar een exposant een verfijnd gevoel hebben voor iets wat voor kunst gehouden zal worden en dat de geschiedenis zal ingaan als een werk van uitzonderlijke artistieke en , gevolg daarvan, financiële waarde.

Pierre Bogaerts en Veerle Swenters vertrokken van hun verzamelwoede om schoenen van wereldbekende kunstenaars te verzamelen. Deze kunstenaars begrepen zeer goed wat het koppel bezielde. De afgestane schoenen zijn dan ook meestal - niet oneerbiedig bedoeld - bewerkt.

Een greep uit de tentoongestelde kunstenaars en hun bewerkte schoenen: Panamarenko, Jan Fabre, Gerard Richter, Michelangelo Pistoletto, Richard Long, Marlene Dumas, John Giorno. Ik zou zo nog een hele tijd door kunnen gaan, maar dat is bladvulling. Interessanter voor de lezer is te weten dat het schoenenkoppel aan elke kunstenaar vroeg - zo hij nog in leven was - om er een oneliner, overweging of wat dan ook bij te schrijven.

Van een wereldvermaard kunstenaar dit fragment uit een begeleidende brief van 1992: 'Daarom schenk ik mijn "muiltjes of "moekes", die mij jarenlang trouw vergezeld hebben op eenzame uren van atelierarbeid. Jarenlang zeg ik U en dat meen ik ook als zodanig. Ik neem er met pijn in het hart afscheid van, maar zoals u ziet, de staat is allerbelabberst. Daar helpt geen tape meer aan.

Ooit in Parijs gekocht, jaren gedragen, ik vermoed vanaf 1987, in Venetië en hier in het land van de rijzende zon, jammerlijk aan hun einde gekomen. / Ik hoop dat u ze goed bewaart, zodat ik er in de toekomst mogelijk nog een duplicaat van kan laten maken of ze tenminste terug kan zien. Mosgroen, zacht suède en met de wereldkaart als zool. / U begrijpt de poëzie van mijn overdenkingen. / Met vriendelijke groeten, in mineur, / Rob Scholte'.

Bron: www.knack.be/nieuws/boeken/shoes-or-no-s...kie_check=1561107638

ISBN 9789086790647 | Paperback | 163 pagina's | Roularta Media Groep| juni 2009

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90543 door dettie
Citaat van de dag

Liever één vlag aan de stok dan tien schoenen in de goot.

Remco Campert (Geb. 1929)

Nederlands dichter, romanschrijver en columnist

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90547 door dettie
De schoen en de hoed

Robine Clingett

Zogenaamd familie-fotoalbum van een aristokratische schoen, Maria Varese, en een hoed, Giovanni Borsalino, uit een eerbiedwaardig geslacht van doktershoeden. Samen gaven ze artistieke voorstellingen over de hele wereld, voor een enthousiast publiek. Hier geestig getekende kiekjes uit hun leven met pasticherende bijschriften. Een grappig niemendalletje.

(NBD|Biblion recensie, Mede naar L.S.C. Schussler-de Haan/TB)

ISBN 9789021510811 | Hardcover | 28 pagina's | Kosmos | 1982

Lees meer
7 jaren 2 weken geleden #90548 door dettie
Citaat van de dag

Als je voet jeukt, moet je niet aan je schoen krabben.

Chinees gezegde

Lees meer
7 jaren 1 week geleden #90551 door dettie

Ik wil een vriend met rode schoenen aan

Kristien Dieltiens

Bij de hand ... dat zijn speelse, kleurrijke prentenboeken met een informatief extraatje.

Deze boeken kunnen een pedagogisch hulpmiddel zijn voor ouders, leerkrachten en opvoeders. Maar bovenal staan ze voor gonzend leesplezier!

Vandaag is Kaatje jarig. Ze verheugt zich op haar feestje. Ze vraagt zich af of Martijn erbij kan zijn. Martijn is haar bijzondere broer. Hij ziet de wereld anders dan zij en dat zorgt soms voor ongemakkelijke situaties. Martijn heeft autisme. Wat is dat, autisme? Misschien komt die vraag wel bij jou op. Precies daarover gaat dit prentenboek.

In dit boek wordt een poging gedaan om autisme te bespreken. In de bijsluiter vinden ouders, opvoeders en leerkrachten achtergrondinformatie over autisme.

Ik wil een vriend met rode schoenen aan is een informatief prentenboek voor kinderen vanaf 5 jaar dat een realistisch beeld wil geven van een kind met autisme.

Recensie

Kaatje viert vandaag haar verjaardagsfeest en ze vindt het spannend. Niet alleen het feest, maar vooral hoe haar autistische broer Martijn met alle drukte om zal gaan. Drukte veroorzaakt door uitgenodigde kinderen, onverwachte voorvallen en al te letterlijk taalgebruik komen die middag voorbij.

Gelukkig weet moeder, door zijn vaste rituelen en patronen te volgen, Martijn door het feest heen te loodsen. Op die manier hoeft Kaatje zich niet te veel zorgen te maken over hoe de anderen tegen Martijn aankijken en wordt het een fijn feest!

In deze grote, stevige uitgave wordt via het verhaal van Kaatje en Martijn veel informatie gegeven over autisme, over wat dit betekent voor het 'gewone' leven en wat het inhoudt om hier binnen het gezin mee om te gaan. Het verhaal is duidelijk geschreven en moeilijkere woorden worden al lezende uitgelegd. De geschilderde prenten zijn in zachte kleuren, afwisselend groot en klein, vertalen de tekst en geven soms meer informatie dan het verhaal zelf. Achterin het boek een bijsluiter voor ouders en leerkrachten: korte informatie, boeken en websites. Andere delen uit de 'bij de hand'-reeks zijn o.a. dyslexie en rouwverwerking. Goede uitgave om, als buitenstaander, de autistische wereld van Martijn te leren kennen. Voorlezen vanaf ca. 6 jaar.

Hannelore Rubie

ISBN 9789044807165 | Hardcover | 34 pagina's | Clavis | mei 2007

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden