Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2019 - Jaren in boeken (JAAR) in de titel)

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89371 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken
Breda in de jaren tachtig

J. van Gurp

Vanaf 1970 zwierf Johan van Gurp, vaste fotograaf van BN/De Stem, door Breda en omstreken om gebeurtenissen en mensen te fotograferen. Zijn foto's waren de beeldende getuigen van ontwikkelingen in en rondom de stad. In 2007 verscheen het fotoboek 'Breda in de jaren zeventig', met nostalgische straatbeelden, stadsgezichten, evenementen en portretten als herinnering aan een vervlogen tijd.

De beeldkroniek BREDA IN DE JAREN TACHTIG is een weergave van het volgende decennium: de sloop van gebouwen, het veranderende karakter van het aanzicht van de binnenstad en de omgeving, en typische kenmerken uit die tijd zoals actiebereidheid en maatschappelijk engagement.

Recensie

De hoogtepunten uit het oeuvre van een bekende Bredase fotojournalist. Dit deel richt zich op de jaren '80 van de 20e eeuw; het deel over de jaren '70 verscheen eerder. De tientallen zwart-witfoto's, meestal geplaatst op een pagina, geven een breed beeld van de samenleving en de snelle ontwikkeling van Breda. De foto's tonen slooppanden, lege terreinen, parkeerterreinen en nieuwbouw. Maar ook de Bredase gemoedelijkheid: ijsbanen, carnaval, taptoe en voetbal. Luchtfoto's en panoramische beelden wisselen close-ups en portretten af.

Centraal staat de Bredanaar, als inwoner en werknemer. Korte fotobijschriften, met gebeurtenis, plaats en tijdstip. De fotograaf werkte van 1970 tot 2007 vast voor BN De Stem en was beeldbepalend voor deze krant. Zijn fotografie is degelijk, helder van beeldtaal en persoonlijk van aard, gemaakt met liefde voor de stad.

De inleiding is geschreven door een journalist van de krant, hij behandelt de bruuske metamorfose van de stad. Een warm fotoboek als een kroniek van een turbulent tijdperk, met veel herkenningspunten voor Bredanaars.

Frits Baarda

ISBN 9789044513141 | Hardcover | 143 pagina's | de Geus | oktober 2008

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89372 door dettie
Citaat van de dag

Terug naar de jaren tachtig

want in zo'n visnet aan je plafond kun je zo lekker veel zooi kwijt

Loesje

7 jaren 5 maanden geleden #89373 door
Beantwoord door in topic Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken
Leuk boek. We kwamen regelmatig in Breda. Hebben daar veel in het Mastbos gewandeld en kochten, toen m'n moeder nog leefde, ook altijd bonbons.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89374 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken
Ja! La Bohème, betere bonbons kun je niet hebben. Erg gewild. Járen geleden, toen ze nog alleen in de eigen winkel werden verkocht, dacht ik vlak voor Pasen een doosje te gaan halen. De winkel stond stampvol. Ik verbaasde me erover dat ik volgens mijn nummertje maar een stuk of twintig mensen voor me had. Toen ik beter keek, bleek ik hónderdtwintig mensen voor me te hebben. De meesten trokken een nummertje en gingen dan eerst even de stad in....

7 jaren 5 maanden geleden #89375 door
Beantwoord door in topic Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken
Het mooiste verhaal over Breda vond ik wel dat m'n ouders wel eens een haan hebben zien lopen in de winkelstraat. Ik heb het beest zelf niet gezien, omdat ik in een CD-zaak was.

Sommige mensen zijn verslaafd aan het kopen van schoenen en ik aan...

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89378 door dettie
Een jaar op een onbewoond eiland

Bob Snoijink

Een heel jaar op een bounty-eiland, wie droomt daar niet van? Waar niets hoeft, maar alles mag. Journalist Bob Snoijink en zijn vrouw kregen deze kans en brachten een paradijselijke tijd door op het eiland Ata, onderdeel van de Fiji-archipel. De werkelijkheid was echter wel heel anders dan ze zich in hun dromen hadden voorgesteld... Met een nawoord over de periode na hun terugkomst in de bewoonde wereld.

Recensie

Op verzoek van de redactiechef vestigt Panorama-journalist Snoijink zich met zijn vrouw een jaar lang op Ata, een onbewoond, piepklein eilandje ('vijftig voetbalvelden') in de Fiji-archipel, Stille Zuidzee. Met een minimum aan middelen en met vier linkerhanden slaat het echtpaar zich erdoorheen.

De door de twintigste stress-eeuw en urbane levenswijze gevormde (misvormde) levensritmen en gewoontes worden op de proef gesteld. De verhouding tussen man en vrouw heeft het aanvankelijk hard te verduren. Verhaald wordt hoe het verblijf op Ata hen verandert en zij dit oord, waar ze leven van wat de natuur biedt, gaan ervaren als een paradijs van rust, stilte en geluk.

Snoijink is overtuigend en vervalt niet in valse romantiek of pathos. Sterk zijn zijn natuurobservaties die hij optekent als een verwonderd jongetje dat in de ban raakt van een nieuwe wereld. Het maakt de schrijver sympathiek, al had hij de lezer een plezier gedaan door zijn trouwe hondje niet radeloos achter te laten. Pocketeditie, lelijke, kleine druk.

ISBN 9789046120569 | Other formats | 221 pagina's | Zwarte Beertjes | juli 2004

Tijd voor maken pagina: 0.481 seconden