Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2019 - Jaren in boeken (JAAR) in de titel)

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89296 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken
De Laatste Jaren Van Mijn Grootvader

Gerard Reve

Joop Schafthuizen (1948), gedurende dertig jaar de levensgezel van schrijver Gerard Reve (1923-2006), nam bij het samenstellen van deze bloemlezing uit diens werk als uitgangspunt: "Af en toe ontmoet ik jonge mensen, die mij vragen: wat moeten wij lezen van Gerard Reve?".

Deze bundel bevat proza, poezie, brieven en beschouwingen. Het is beslist geen 'greatest hits': hier is niet het meest bekende werk van Reve verzameld (er is zelfs een eerder alleen in kleine oplage gepubliceerd hoofdstuk, dat bedoeld was voor de roman 'Moeder en zoon' maar afviel). Dat neemt niet weg dat het een zeer overwogen keuze is, die een uitstekend beeld geeft van Reves schrijverschap.

Het eerste deel (proza) bevat alleen afgeronde verhalen en geen fragmenten uit romans. Belangrijk is dat 'Veertien etsen van Frans Lodewijk Pannekoek voor arbeiders verklaard' is opgenomen, dat tot het allerbeste behoort dat Reve ooit heeft geschreven. De veertien gedichten die zijn gekozen, zijn goed en stuk voor stuk zeer typerend. Uit de brieven en het beschouwend proza maakte Schafthuizen een keuze die recht doet aan Reves oeuvre en lezers aanzet meer werk ter hand te nemen.

Een stimulerende bloemlezing. Vrij kleine druk.

Jan van Bergen en Henegouwen

ISBN 9789023437888 | Paperback | 366 pagina's | De Bezige Bij| maart 2009

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89297 door dettie
Citaat van de dag

Als Reve De avonden in het Engels had geschreven, zou hij in één klap wereldberoemd én schatrijk zijn geworden. J.D. Salinger, qua levensgevoel of het gebrek daaraan een zielsverwant van Reve, zou zijn The Catcher in the Rye immers pas vier jaar na De avonden publiceren en er zo beroemd mee worden dat hij zijn mensenschuwe neigingen tot in het absurde kon cultiveren.

Bart Vanegeren

Citaat uit Reve en werken

Artikel De groene Amsterdammer 12 mei 2001

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89302 door dettie
Jaren van lood

Mohammed Nadrani

Autobiografisch verhaal van Mohammed Nadrani (1954, Rif). Als studentenactivist werd hij in 1976 negen jaar lang zonder proces opgesloten en gemarteld in geheime detentiecentra tijdens de Marokkaanse 'jaren van lood' (1956-1999).

Zijn getuigenis over de folterkamers tijdens het bewind van koning Hassan II kan worden beschouwd als een bijdrage aan de nationale verwerking van deze duistere periode uit de recente Marokkaanse geschiedenis. In dit eerste deel beschrijft Nadrani zijn eerste 480 dagen in gevangenschap.

Mohammed Nadrani begon met tekenen nadat hij in zijn cel een stuk houtskool vond. ''Ik ben trots op dit stripboek. Het vormt een overwinning op de mensen die mij klein probeerden te krijgen met martelingen'', aldus Nadrani, tegen-woordig als cartoonist verbonden aan het Arabische dagblad al-Ayyam.

Recensie

Mohammed Nadrani zat negen jaar zonder proces opgesloten in een Marokkaanse gevangenis. In de jaren zeventig sloot hij zich aan bij een studenprotestbeweging die zich verzette tegen de dictatuur van koning Hassan II.

In de eerste pagina's van dit stripverhaal zien we hoe hij wordt opgepakt en al snel geblinddoekt en geboeid in een gevangeniscel verdwijnt. Vervolgens beschrijft Nadrani gedetailleerd wat voor soort martelingen de geheime politie gebruikte om informatie over zijn medestanders uit hem te persen. Nadrani zegt niets en blijft maar net op de been. Tot hij opeens weer wordt vrijgelaten.

In dit eerste deel vertelt Nadrani over zijn 'eerste 480 dagen in de gevangenis', waarschijnlijk zullen in volgende delen meer ervaringen worden gedeeld. Nadrani is een nogal beperkte tekenaar, maar in dit geval maakt dat niet zoveel uit. De gebeurtenissen zijn zo gedetailleerd en gruwelijk dat het verhaal toch overtuigend is. Het is geen pretje om dit verhaal te lezen, maar het geeft je wel een goede indruk hoe iemand zich voelt die is overgeleverd aan de willekeur van een paar beulen, iets dat tegenwoordig nog steeds actueel is, denk bijvoorbeeld aan Guantanamo Bay, China enzovoort.

Gerard Zeegers

ISBN 9789077766699 | Paperback | 56 pagina's | Xtra | december 2010

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89303 door dettie
Citaat van de dag

Wat gebeurde er precies nadat u dat stukje houtskool in uw cel vond?

„Eerst schreef ik in een opwelling mijn naam op de cementen vloer. Ik was een naamloze geest geworden. Ik begon zelfs te vergeten hoe mijn leven was voor de gevangenis. Eén voor één vielen de herinneringen van me af, als rozenblaadjes van een rozenstruik. Het was vreemd, maar door mijn naam op te schrijven werd ik weer iemand. Daarna heb ik drie dagen lang getekend. Voor die tijd had ik nooit getekend, zelfs niet als kind."

Citaat uit interview met Mohammed Nadrani

Artikel NRC 29 april 2008 Julie Wevers

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89309 door dettie
Merijntje Gijzens jeugd en jonge jaren

A.M. de Jong

Merijntje Gijzens jeugd en jonge jaren is een bundeling van de acht romans die A.M. de Jong over de avonturen en lotgevallen van Merijntje Grijzen schreef.

Het eerste deel, Merijntje Gijzens jeugd, bestaat uit Het verraad, Flierefluiters oponthoud, Onnozele kinderen en In de draaikolk.

Deel twee, Merijntje Gijzens jonge jaren, omvat De grote zomer, De goede dood, Het boze gerucht en Een knaap wordt man.

De cyclus geeft een authentiek beeld van het Brabantse plattelandsmilieu aan het begin van de vorige eeuw, waarin de strijd tegen armoede en het verstikkende juk van de rooms-katholieke kerk een belangrijke rol spelen.

Voor meer informatie over dit boek, zie Wikipedia

ISBN 9789021448909 | E-book | 1521 pagina's | Querido | april 2013

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89310 door dettie
Citaat van de dag

In je jonge jaren krijg je kaarten uitgedeeld en daar moet je je leven lang mee spelen

Jan de Hartog (1914-2002)

Nederlandse schrijver van romans, toneelstukken en filmscenario's

Tijd voor maken pagina: 0.535 seconden