Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

11 jaren 11 maanden geleden #60888 door

Marjo schreef : En ik heb me toch een partij agressie in me...

Toch lees ik thrillers niet omdat er een moord in beschreven wordt! Dat komt er in mijn ogen ook 'toevallig' in voor, al kun je het wel eerder verwachten. Het hoeft er niet eens in te zitten.

Het gaat meer om de psychologie er achter. Het hoe, wie en waarom.

Dat zit er voor een deel ook wel in, maar over het algemeen lees ik toch wel het liefste thrillers, waarin een misdaad wordt opgelost. Ik heb wat minder met psychologische thrillers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60889 door dettie

Dettie schreef : En toch zou je dat lezen? Dat zou mij dus absoluut niet trekken. Komt het toevallig voor in een boek dan is het anders, maar als duidelijk is dat het er echt over gaat? Dan laat ik het liggen.

Mensen houden toch ook niet in het echt van moorden of geweld (neem ik aan) maar dat lezen ze ook.

Dus waarom dit dan niet?

Dettie

bijdehand :D

Ik ging in op wat Marjo schreef. Zij stelde dat als een onderwerp haar niet trekt dat ze het dan zou laten liggen.

Dus in dit geval nee zeggen tegen lezen. Waarop ik me dan afvraag waarom dan wel over moord en doodslag ook al, zo

blijkt nu, gaat het om de psychologie die er achter zit.

Dat bedoelde ik eigenlijk.

Bij een boek over nee zeggen tegen lezen gaat het ook om datgene wat er achter zit wat me trekt. Het waarom daarvan.

De titel trok me juist daarom aan!

Waarom zegt Otto-Jan nee? Ik moest ook gelijk grinniken om die titel en cover.

Zo'n klein eigenwijs jongetje dat met een vies gezicht een boek in handen heeft met een tekstballonnetje met: "Als ik nee

kan zeggen, kan jij het ook!" Dat vinden jongeren prachtig lijkt me. Veel vinden boeken maar stom zeker als ze móeten lezen

van school en dit jongetje zegt het ook! lekker! haha.

(Ik zie ineens de hele klas zitten met dit boek in de lucht, heel hard NEE roepend :-D )

Dettie

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60892 door marjo
Hetgeen iemand wel of niet trekt is zeer persoonlijk.

Ik kreeg niet de indruk dat je nu weet waarom dat kind niet graag leest? Het ging meer om het proces, om het 'nee' zeggen?

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60894 door dettie
Ja, dat is ook heel persoonlijk, daar heb je gelijk in.

Het is gewoon een grappig verhaal over een jongetje dat niet van lezen houdt. Hij maakt er een sport van om het zo lang mogelijk uit te stellen totdat het echt móet.

Maar het gaat mij om de stellingen die je gaf.
Code:
1. 'Je kan beter je energie steken in een boek dat iedereen wél wil lezen.' 2. 'Iemand die lezen wél leuk vindt, is niet geïnteresseerd in een verhaal over hoe je het voor elkaar kan krijgen om niet te lezen, denk ik. 3. [i]En als je stelt dat iemand niet van lezen houdt,[/i] ga je er niet van uit dat hij een boek pakt toch? En zeker niet als er staat dat het er al over gaat dat je niet van lezen houdt.'

1. Wie zegt dat iemand dit niet wil lezen? Het lukt een schrijver nooit om iedereen te bereiken.

Het is toch niet zo gek dat hier eens een verhaal over geschreven wordt. Er wordt over van alles geschreven dus waarom niet hierover?

2. Dat niet kopen vanwege desinteresse is jouw mening, het kan ook zoals ik al meldde, iemand juist prikkelen, hee waarom houdt dat jongetje niet van lezen?

Een niet-lezend kind zou zich er zelfs door aangetrokken kúnnen voelen omdat dat kind mógelijk denkt, hee een boek over iemand die ook niet van lezen houdt, wat grappig

3. Je schrijft als je stelt dat iemand niet van lezen houdt. Maar dat is wat anders. Je haalt twee dingen door elkaar nu.

Niemand stelt wat. Het is ook niet de bedoeling van de schrijver om een niet-lezer aan het lezen te krijgen.

Het is gewoon een boek, een verhaal, over een jongetje dat er niet van houdt en dat jongetje schrijft het verhaal en geeft tips om niet te hoeven lezen.

Ik kan het eind niet verklappen maar dat zet de boel in een ander daglicht. Dat verklaart het waarom van het boek.
Code:
Ik kreeg niet de indruk dat je nu weet waarom dat kind niet graag leest? Het ging meer om het proces, om het 'nee' zeggen?
Hij heeft er gewoon een bloedhekel aan maar er staat wel bij waarom hij er zo'n hekel aan heeft en ook dat verklap ik niet, ook dan verraad ik teveel, de reden is wel humoristisch.

Dettie

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60895 door marjo
1. Ik ga er van uit dat een kind dat niet graag leest, moeite heeft met de keuze van een boek. Ik kan me niet voorstellen - maar goed, dat kan ik fout hebben -

dat hij dan een boek met een titel als deze zou kiezen. Dan denk ik: probeer hem te verleiden met een boek over avonturen, leuke, spannende verhalen. En ook nog in een vorm die wél aanspreekt.

2. Daar zou je dus gelijk kunnen hebben. Ik kan het me inderdaad niet voorstellen, maar ik ben dan ook nooit zo'n kind geweest.

3. Dit verduidelijkt: ik begreep dat het de bedoeling was een niet-lezer aan het lezen te krijgen.

Ik ben niet de doelgroep, dat is zeker waar, maar was ik het wel, dan zou ik een boek met een titel als deze laten liggen. Het zou me ook niet trekken als boek voor een niet-lezend kind, want dan zou ik op zoek gaan naar een boek zoals ik dat onder 1. noem.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60896 door dettie
Het is wel een boek van deze tijd. Er staan lijstjes in en tips en grappige tekeningetjes.

Ik denk dat dat kinderen wel aantrekt maar ik ben, net als jij, ook niet de doelgroep, dus dat is van mij ook maar giswerk.

Mogelijk had ik zo'n boek als kind wel gepakt, maar ik las gewoon alles wat er in de bibliotheek, te vinden was. Leeshongerig als ik toen (en nu) was. Alleen heb ik nu mijn duidelijke voorkeuren en toen was elk boek goed.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.508 seconden