Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Lemony Snicket: Ellendige avonturen (10-12 jr)

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7019 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Grappige ellende toch?
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7020 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Nou, de ellende vind ik niet grappig, wel de inventieve manier waarop de kinderen ermee omgaan zit zo nu en dan vol humor. ook het steeds "uitleggen" van woorden vind ik goed gevonden. Ik vind ook dat het boekje niet "kinderlijk" geschreven is. De schrijver gaat er blijkbaar van uit dat kinderen al meer weten dan de meeste volwassenen denken.

Groetjes Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7021 door marjo
Ok, als je er bij stil staat wat de kinderen allemaal mee maken, als dat werkelijkheid zou zijn, nee, dan is het niet grappig. Maar het is niet 'zielig' zoals bv in "bloemen op zolder", en het heeft ook niets van de zgn harde realiteit van Carry Slee. Er zit wel een adder onder het gras, in de zin dat die volwassenen de kinderen niet bepaald vriendelijk behandelen, maar ze worden steeds onderuitgehaald door die kinderen.

Wat je met die laatste opmerking bedoelt weet ik niet precies. Mijn dochter las de boeken ook, en die stoorde zich een beetje aan al die uitleg van woorden (die ik juist grappig vind!), maar zij is 14. Misschien is zij geen goede maatstaf. Ik ook niet natuurlijk.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7024 door Inge
Nou, de boekjes zijn b-boekjes. Voor kinderen van 9 tot 12 dus. Misschien voor 12-jarigen zijn die uitleggen er inderdaad te veel aan maar voor 9-jarigen?

Wat je met die laatste opmerking bedoelt weet ik niet precies.

Ik bedoel juist dat de schrijver niet nalaat moeilijke woorden te gebruiken. Hij "bemoederd" ze niet. Spreekt hen aan als "jongvolwassenen". Heb je er nog nooit op gelet hoe veel mensen kinderen aanspreken? Ik weet dat mijn zoontje zich daar ook soms aan ergert. De intonatie, de manier van spreken. Net alsof een kind van 7 nog een baby is die veel dingen niet begrijpt. Nou, ze begrijpen nog veel dingen niet hoor maar toch al meer dan dat we zelf soms denken.

Groetjes Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7027 door marjo
Vandaar dat ik je niet begreep, ik heb daar zelf ook zo'n hekel aan. Ik heb het dus nooit gedaan, en doe het nog steeds niet..

Maar ik heb niet opgemerkt dat Snicket een andere manier van aanspreken heeft dan een andere schrijver voor de B-categorie..

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7028 door Inge
Ik denk dat ik ook niet echt kan vergelijken :oops: Ik lees weinig B-boeken maar in dit boek viel het me op.

Ik heb ook altijd geweigerd om tegen mijn kinderen "baby-taal" te gebruiken. Ik vind het onozel als ik iemand aan een kind van bv. 4 jaar hoor vragen of ze een "boboke" moeten hebben in plaats van vragen "wil je een boterham."

En nu ondervindt ik dat als iemand dat doet tegen mijn zoon hij dat ergerlijk vindt. Zo antwoorde hij eens:" liever een boterham dan een boboke, een boboke is voor babies" :lol: :lol: :lol:

inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.500 seconden