Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hermann Hesse - Peter Camenzind

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10678 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Je mag zelfs zeggen dat dit symtomatisch is voor romantische literatuur.

Dat wist ik helemaal niet, Roel, en dat verklaart veel.

In Narziss en Goldmund doodt het hoofdpersonage iemand, en hij is gefascineerd door de gelaatsuitdrukking van de stervende, en dat beeld duikt heel wat keren op. Ook in Siddharta....

Als ik het vergelijk met wat in het gedicht van Kopland staat is dat heel wat levensechter, wat niet wil zeggen dat er minder gevoel achter zit.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10717 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Om nog eens op de Victorianen terug te komen. Deze werden in doen en laten weer door de romantici beinvloed en dat geldt ook voor de naturalisten. En dan natuurlijk nog niet gesproken over al die nieuwe richtingen in de moderne schilderkunst eind 19de eeuw, zoals daar bv waren symbolisme, surrealisme etc

Of iets qua beschrijving echter overkomt, is denk ook weer een kwestie van smaak. Of er ontvankelijk voor bent of niet. De een houdt bv van eenvoudige beschrijvingen, zoals Japanners van Zen houden of hier te lande Dick Bruna met een paar krachtige streken Nijntje neerzet en anderen voelen meer voor meer details.

tiba schreef :

Je mag zelfs zeggen dat dit symtomatisch is voor romantische literatuur.

Dat wist ik helemaal niet, Roel, en dat verklaart veel.

In Narziss en Goldmund doodt het hoofdpersonage iemand, en hij is gefascineerd door de gelaatsuitdrukking van de stervende, en dat beeld duikt heel wat keren op. Ook in Siddharta....

Als ik het vergelijk met wat in het gedicht van Kopland staat is dat heel wat levensechter, wat niet wil zeggen dat er minder gevoel achter zit.

Tiba.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11040 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Het boek is eindelijk uit. Ben heel blij dat ik dit gelezen heb.

Met de uitleg van Rotor erbij (o.a. over romantiek) ging ik het toch wat anders lezen.

Mooi boek!

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11071 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ben blij dat je het mooi vond.

Heb je de aangroeiende Hesse special al bezocht! Bernadet heeft er een mooi geheel van gemaakt.

tiba schreef : Het boek is eindelijk uit. Ben heel blij dat ik dit gelezen heb.

Met de uitleg van Rotor erbij (o.a. over romantiek) ging ik het toch wat anders lezen.

Mooi boek!

Tiba.

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden