Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hermann Hesse - Peter Camenzind

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10179 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Dit wordt mijn eerstvolgende boek, maar nu weer even druk.

Dus nog wat geduld, Rotor.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10182 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Tiba,

Ik heb alle geduld van de wereld.

groeten,

Roel

tiba schreef : Dit wordt mijn eerstvolgende boek, maar nu weer even druk.

Dus nog wat geduld, Rotor.

Groetjes. Tiba.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10378 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ondertussen begonnen in Peter Camenzind. Veel (mooie) natuurbeschrijvingen. Zeer romantisch, vooral op het gebied van het natuurbeleven en het ideaalbeeld van de vrouw. Hoofdfiguur is een wat wereldvreemde jongeman, opgegroeid met de prachtige Zwitserse natuur. Wanneer hij in "de grote stad" (Zürich) gaat studeren, heeft hij moeite om zich aan te passen. Hij hunkert naar vriendschap en lijkt die ook te vinden in de persoon van een kunstzinnige jongeman die in hetzelfde huis op kamers is. Door hem wordt hij ingeleid in de wereld van muziek die hij, als plattelandsjongen niet kende, en maakt tevens kennis met een jonge schilderes. Beantwoord zij aan dat zuivere vrouwenbeeld dat hij sinds zijn prille jeugd met zich meedraagt?

Zover ben ik, moet ik dus nog uitmaken.

Minpuntje in vergelijking me "Narziss en Goldmund": het "verhalende" is er veel minder, het moet het hebben van de mooie beschrijvingen en innerlijke beschouwingen. Spanning is er niet echt in de zin dat je niet perse wil doorlezen om te weten wat hij nu verder allemaal gaat beleven.

Toch heel mooie beschouwingen over de natuur en reflecteringen over de idealen en doelen van een romantische, idealistische jongeman in die tijd.

Dit waren enkele voorlopige opmerkingen. Zal dus zeker verder lezen.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10380 door Roel
Hallo Tiba,

Heb je ook gemerkt hoe knap Hesse die beschrijvingen aan elkaar weeft. Ik denk dat het niet over het ideaal beeld van de vrouw gaat, maar de ideale liefde voor een vrouw.

Tiba, ik moet aantekenen dat Hesse geen echte verhalenverteller is; hij is een meester in het ontvouwen van de zieleroerselen van een mens en natuurlijk de beschrijvingen van natuur, mensen en steden. In Narciss en Goldmund zit ook niet zo veel verhaal. Het is eigenlijk een grote vlucht. Vind je Camenzind niet veel beter geschreven dan Narziss en Goldmund!

De zinnen in dit boek zijn veel hoekiger, minder soepel, stugger en minder sterk. Gelukkig wordt dit door de beschrijvingen van innerlijke staat van hoofdpersoon en de diepgaande bespiegelingen o.a. over beeldhouwkunst overvleugelt.

Voor mij is Peter Camenzind meer dan genoeg spannend, omdat je als lezer helemaal meeleeft met gevoelens van de hoofdpersoon in alle situaties waar hij terugkomt.

Voor mij bewijst dit romandebuut dat Hesse een groot schrijver is en een waardig opvolger van Novalis. Een volwaardige romantische roman waar ik helemaal warm van werd.

groeten en veelleesplezier.

Roel
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10384 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
je brengt het mooi Tiba, krijg gelijk zin om het te lezen! En daarbij rotors enthousiasme... *zucht* nu nog tijd!

Toevallig ben ik bezig in de roman Heinrich von Oftendingen van Novalis rotor. Ik was eigenlijk van plan dit boek op te sturen naar je maar je hebt het al gelezen (je mag het evengoed hebben hoor als je wilt)

Het is een heerlijk boek vind ik maar nu wijk ik van hesse af. Ik zal als ik het uit heb proberen een verslag te maken.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10389 door Roel
Hé Bernadet,

Dat is een aangename en complete verrassing!!!

Hoe ben je eens er toe gekomen om Novalis te gaan lezen, door mijn ontboezemingen over de romantiek?

Ja, mijn collectie Duitse romantiek groeit hard: Novalis, von Eichendorff, Hoffmann, Tieck, Wackenroder, Brentano en Friedrich Schlegel hebben al een plaatsje in mijn boekenkast veroverd. Trouwens Hoffmann heeft een behoorlijk oeuvre achtergelaten en omvat naast de bekende complexe griezelverhalen, ook vele prachtige sprookjes.

Ik wil nu snel Wordsworth magnus opum Preludes aanschaffen en The rime of the ancient mariner van Samuel Coldridge. Sinds de serie The romantics op de BBC, waarin uit beide werken werd voorgedragen, wil ik dit ook lezen.

Maar om op Novalis terug te komen. Weet je dat dit werk onvoltooid is! Ja, je kunt het al aan het te dunne tweede deel zien. Hij werd ziek en sterf op 29 jarige leeftijd. De revolutionaire wegen die Novalis in het tweede deel inslaat bewijzen voor mij dat dit werk bij voltooiing een absoluut meesterwerk zou zijn geworden. Voor mij is het nu al, als blijft een dus een onvoltooid meesterwerk. Novalis heette trouwens in het dagelijks leven: Friederich von Hartestein en was dichter, schrijver en filosoof. Zijn filosofisch werk is van hoog niveau en samen met de Schleger broeders legde dit de basis voor het romantisch gedachtegoed.

Ik kijk uit naar je verslag.

Roel

Bernadet schreef : je brengt het mooi Tiba, krijg gelijk zin om het te lezen! En daarbij rotors enthousiasme... *zucht* nu nog tijd!

Toevallig ben ik bezig in de roman Heinrich von Oftendingen van Novalis rotor. Ik was eigenlijk van plan dit boek op te sturen naar je maar je hebt het al gelezen (je mag het evengoed hebben hoor als je wilt)

Het is een heerlijk boek vind ik maar nu wijk ik van hesse af. Ik zal als ik het uit heb proberen een verslag te maken.

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.450 seconden