Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hermann Hesse - Peter Camenzind

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10392 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik kreeg het als recensieboek rotor, je kon je er op inschrijven. Mede door jouw enthousiasme heb ik dat dus aangevraagd.

U hoort van mij!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10393 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dat is boffen!

Roel

Bernadet schreef : Ik kreeg het als recensieboek rotor, je kon je er op inschrijven. Mede door jouw enthousiasme heb ik dat dus aangevraagd.

U hoort van mij!

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10567 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Het tweede deel gaat me meer en meer boeien.

Prachtige zinnen. Heeel romantisch, soms wat té in de zin dat het een beetje naïef aandoet. Maar dat moet je natuurlijk plaatsen in de tijd en in de opvattingen van Hesse.

Thema's die in latere boeken terugkomen vind je ook hier: o.a. (een klein neven-thema, maar het viel me op) de fascinatie voor iemand die sterft (nav de dood van zijn moeder). Klinkt heel luguber maar in het boek komt het zo niet over.

Verheerlijking van de natuur en een onontkoombare drang om te zwerven (ook in Narziss en Goldmund en in Siddharta), zoeken naar de zin van het bestaan en naar een persoonlijk doel in het leven.

Verder de ideale liefde, zoals Rotor zei, en het is ook een ode aan de vriendschap. Dit laatste op een bepaald cruciaal moment heel pakkend beschreven.

Het geloof in God komt in dit boek soms wat naïef en zweverig over. Is meer gefundeerd in de andere genoemde boeken (maar daar ook ingebed in de monnikencultuur). Maar ik ben pas op ong. drievierde, dus weet nog niet wat volgt.

Ook het thema van "liederlijkheid" en uitspattingen vind ik in alle drie terug.

Dit waren zo wat bedenkingen over de thematiek.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10601 door Roel
Hoi Tiba,

Geef eens een voorbeeld van een beetje naïef.

De dood is niet bepaald een neven thema in het werk van Hesse, het behoort zondermeer tot de grote thema's in zijn werk! Je komt het nagenoeg in zijn hele werk tegen.

Hesse is de eeuwige zwerver, iemand die nooit arriveert.

Graag uitleg over "dat het geloof in God soms wat naief en zweverig overkomt". Ik ben nog niet zo ver erin doorgedrongen in Hesse's eigen opvattingen over het geloof in een God (Hesse heeft zich uitgebreid verdiept in het Boedhisme), maar ik weet dat hij het instituut kerk wel aanviel. Lees daarom de opvolger "Unterm rad" of in het Nederlands "Onder het rad" waar het instituut kerk er van langs krijgt.

Op driekwart komt nog van allerlei moois en vooral diep ontroerends langs.

groeten,

Roel
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10602 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Even een kleine correctie Unterm rad heet in het Nederlands 'Tussen de raderen' *Zucht* Heb ik een hele pagina gemaakt over Hesse met de Nederlandse titels erbij.

Tussen de raderen lijkt me ook wel een toepasselijke titel als ik je verslag lees rotor.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10607 door Roel
Sorry, Bernadet.

Trouwens "Tussen de raderen" suggereert dat iemand bv tussen de vliegwielen van een machine terechtkomt. "Uterm Rad" suggereert voor mij dat iemand onder een watermolenrad terechtkomt en vermalen wordt. Ik ga in het Duits woordenboek eens zoeken wat er allemaal onder deze uitdrukking verstaan wordt.

Bernadet schreef : Even een kleine correctie Unterm rad heet in het Nederlands 'Tussen de raderen' *Zucht* Heb ik een hele pagina gemaakt over Hesse met de Nederlandse titels erbij.

Tussen de raderen lijkt me ook wel een toepasselijke titel als ik je verslag lees rotor.

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.512 seconden