Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans Hogenkamp - Excuses voor het ongemak (debuut)

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8479 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Beste Hans (als ik dat zeggen mag)..dat is je zeker gelukt: het boek blijft hangen, mag ik je complimenteren met je schrijfkunst. Die waardering blijkt misschien niet uit dat verslag van mij, maar toch wel uit mijn uitlatingen hier op het forum..

Ik gun je de prijs van harte..maar moet eraan toevoegen dat ik het sommige andere debutanten ook gun..

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8484 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En ik krijg het boek toegestuurd van de uitgeverij! Ben ondertussen érg benieuwd!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden - 17 jaren 4 weken geleden #8569 door dettie
En ik heb het uit, mijn verslag staat erop.

www.leestafel.info/hans-hogenkamp

Ik vond het erg moeilijk om een verslag te maken zonder dingen te verraden.

En... ik vroeg me de hele tijd af, waar is Marjo nu zo kwaad om?

(Ik heb één moment gehad dat ik dacht wat een hufter.)

Bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 4 weken geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8571 door marjo
"Eigenlijk vindt Edo zijn hele leven niet veel, hij is er dus zal hij zijn tijd uitdienen maar veel meer zal het niet zijn. Hij voelt niet echt sympathie voor iemand maar ook geen afkeer. Hij kan ook niet echt goed met mensen omgaan en zeker als hij wat gedronken heeft kan hij botte dingen beweren."

Dit soort figuren ergeren mij vreselijk. Dat had ik ook bij Martijn Meijer, bij Walter van de berg, en meer van die schrijvers.

Het feit dat hij alles maar laat gebeuren, dat het hem zelfs onverschillig laat heeft een climax in het laatste stuk, een drama waar hij zijn schouders over ophaalt en gewoon doorgaat met zijn leven. Daar word ik kwaad om..Maar ik denk dat het mede door Hogenkamps schrijfkunst komt dat ik me hier niet aan de schrijver, maar aan de hoofdfiguur ergerde.

Jij vond die boeken die ik noemde best verteerbaar, misschien ben je meer gewend aan dit soort figuren?

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8573 door dettie
Wat er op het laatst gebeurde met het meisje en dat hij dáár zo onverschillig mee omging, haar gewoon liet barsten, toen dacht ik wel wat een hufter.

Maar het is toch voor veel mensen zo dat ze werken omdat ze hun brood moeten verdienen en niet omdat ze die baan nou zo leuk vinden. Ze komen 's avonds thuis, eten en kijken tv en dat gaat zo dag in dag uit.

Ze winden zich af en toe eens op over een tv programma of als er in de straat wat gebeurt en zakken dan weer in naar het gezapige leventje.

Wat Hogenkmap laat zien is dat de meest stompzinnige tv programma's hoog-scoren, dat mensen niet verder willen kijken dan hun straatje lang is.

Dat 'de rijken' eigenlijk net zo zijn. Uit ballorigheid maar wat kopen en blabla gesprekken voeren maar dat daar eigenlijk ook weinig bij zit.

Van mij had dit nog veel scherper naar voren mogen komen.

Bernadet

die denkt:

Waarom zou er anders zo'n hysterie ontstaat zoals bij de dood van Hazes? Ik denk niet eens zozeer om het grote verdriet maar om de 'afleiding' ze weten zelf niets te verzinnen, afgestompt door tv of computerspelletjes. Of ben ik nu te erg?
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8575 door marjo
Ik ken zulke mensen niet..natuurlijk zitten er aan iedere baan ook vervelende kanten, maar als je op deze manier moet leven en werken, dan zeg ik- zoek wat anders, en ga de boel niet verzieken. Er is toch voor iedereen wat leuks te vinden?

Hazes, dat is de media, denk ik. Maar inderdaad: waarom laten mensen zich door de media regeren? Ik snap het niet.

Voor mij was het scherp genoeg hoor!

Tijd voor maken pagina: 0.534 seconden