Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Frank Martinus Arion - Dubbelspel

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13265 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht

En daaruit voortvloeiend dus de vraag: was dit nu een goede keus om Nederland aan het lezen te krijgen? En aan het discussieren over dit boek. Ik heb daar niet veel van gemerkt.

Librije.

Nee van die discussie heb ik ook niets gemerkt. Jammer. Ik had wel verwacht dat er een afsluitend televisieprogramma zou zijn. Er was ten slotte wel een televisieprogramma aan het begin van de actie.

Wat zou wel een goed boek zijn om Nederland aan het lezen te krijgen, Librije? Dat blijft altijd heel moeilijk, denk ik. Een boek dat iedereen aanspreekt? Bestaat dat? Kom je dan uit bij de Heleen van Royens, Saskia Noorts, Ronald Gipharts en Kluuns? Dan haak ik weer af.
Laatst bewerkt doorSarah.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13267 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een boek dat iedereen aanspreekt?

Spiegel van mijn geheugen? Over het water? Misschien Karakter (té oud taalgebruik ben ik bang voor) Maar dat zijn wel rustige boeken, geen spanning en sensatie à la Giphart, Noort, enz.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13271 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat is echt onmogelijk, een boek dat iedereen aanspreekt..Eigenlijk denk ik dat geen van de titels die hier genoemd zijn mensen aan het lezen krijgen. Deze titels worden gelezen door mensen die toch al lazen.

Die hele actie, een gratis boek is ook niet goed opgezet als je mensen aan het lezen wil krijgen, want waar moet je dat gratis boek halen? Bij de bieb!! Mensen die niet lezen gaan daar niet heen..

Als je kijkt welke boeken mensen aan het lezen hebben gekregen dan zijn dat de Da Vincicode en Harry Potter! Dat had ook niemand tevoren durven voorspellen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13281 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Ja, dat lijkt mij ook:

Dat is echt onmogelijk, een boek dat iedereen aanspreekt..

Is ook niet nodig, maar ik heb de indruk, dat Dubbelspel een boek was wat maar heel weinig mensen aanspreekt.

Maar:

Die hele actie, een gratis boek is ook niet goed opgezet als je mensen aan het lezen wil krijgen, want waar moet je dat gratis boek halen? Bij de bieb!!

.

GRATIS! Dat spreek de Nederlander doorgaans wel aan. Dan komen er wellicht mensen naar de bieb die daar nog nooit geweest zijn. En die moet je niet wegjagen met het verkeerde boek.

Zo bekeken denk ik dat De gelukkige klas een veel betere keus is.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13282 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou... wat ik al eerder zei, misschien proberen ze mensen op deze manier eens wat anders te laten lezen dan Harry Potter of de Da Vinci Code.

Op de site van Nederland leest staat ook Een actie die laat zien dat literatuur wel degelijk een breed publiek aanspreekt.

Het is geen leesbevorderingsproject, geen project om mensen aan het lezen te krijgen.

Nederlanders en gratis dat wil wel. Dus wat dat betreft is het wel een goed idee om de boeken weg te geven.

Mensen die niet lezen pakken misschien zo'n boek wel aan als ze het gratis krijgen maar zullen dat evengoed niet lezen maar (hopelijk) weggeven aan iemand die wél leest. Dus dat idee om het bij de bibliotheek te doen vind ik niet zo slecht. Je weet dan zeker dat een boek bij een lezer terecht komt. En als lezer ben je denkelijk toch nieuwsgierig genoeg om het boek ook daadwerkelijk te gaan lezen.

En zoals met elk boek, het spreekt je wel of niet aan.

Het leuke is dat je daarna over het boek kan praten in de bieb en horen wat een ander er van vindt of je gaat het verhaal in een ander licht zien door de verhalen en zienswijze van de andere lezers.

Dettie

(Ha gelijk geplaatst met Librije)
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13286 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht

Op de site van Nederland leest staat ook Een actie die laat zien dat literatuur wel degelijk een breed publiek aanspreekt.

Inderdaad is het woord literatuur alleen al voor veel mensen (na de verplichte lijstjes van de middelbare school?????) een reden om ervan uit te gaan dat het betreffende boek niet leuk lezen zal zijn. En als je ze dan zo ver hebt, dat ze het toch gaan proberen, dan moet het geen bevestiging van hun vooroordeel zijn, lijkt mij.

En een oud boek mag best. Theo Thijssen dus, of Theun de Vries, Antoon Coolen, Jan Mens, Jan de Hartog, A.M. de Jong, Arthur van Schendel, ik roep maar wat. Als het maar met plezier uitgelezen wordt.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.486 seconden