- Ontvangen bedankjes 0
Dettie schreef :
Ik denk ook dat het die scène was waarom Jimmy doordraait. Hij is de enige die weet of het wel of geen opzet was.
Vlak daarna wordt hij opgenomen. Hij heeft mogelijk zijn beste vriend laten barsten, tenminste hij is bang dat Tommy dat mogelijk denkt. Ook met die munt gooien, hij provoceert Tommy.
'Munt' zei hij.
We stonden doodstil elkaar aan te kijken, met maar een paar meter tussen ons, ik wijk niet, dacht ik. Maar hij hield mijn blik vast. Zijn ogen glinsterden. Triomfantelijk, dacht ik. Dit was wat hij wilde dacht ik. Zo wil hij het hebben.
'Oké,' zei ik, 'best', en ik draaide me om en liep naar de uitgang[...]
Mogelijk verwacht hij dat Tommy gaat protesteren, hij wil zien wat Tommy doet, maar Tommy laat zich niet vangen en zegt oké.
Dettie
Dan gaat het dus om ongelijkwaardigheid in vriendschap, als ik het kort samenvat. Jim denkt dat Tommy hem niet heel bijzonder vindt, en dat hij daarom op het ijs in de steek gelaten. Dat verwijt hij zichzelf en daarom denkt hij dat Tommy hem dat verwijt. Omdat hij bevestiging wil en hem uit wil dagen provoceert hij hem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef :
Ik denk ook dat het die scène was waarom Jimmy doordraait. Hij is de enige die weet of het wel of geen opzet was.
Vlak daarna wordt hij opgenomen. Hij heeft mogelijk zijn beste vriend laten barsten, tenminste hij is bang dat Tommy dat mogelijk denkt. Ook met die munt gooien, hij provoceert Tommy.
'Munt' zei hij.
We stonden doodstil elkaar aan te kijken, met maar een paar meter tussen ons, ik wijk niet, dacht ik. Maar hij hield mijn blik vast. Zijn ogen glinsterden. Triomfantelijk, dacht ik. Dit was wat hij wilde dacht ik. Zo wil hij het hebben.
'Oké,' zei ik, 'best', en ik draaide me om en liep naar de uitgang[...]
Mogelijk verwacht hij dat Tommy gaat protesteren, hij wil zien wat Tommy doet, maar Tommy laat zich niet vangen en zegt oké.
Dettie
Dan gaat het dus om ongelijkwaardigheid in vriendschap, als ik het kort samenvat. Jim denkt dat Tommy hem niet heel bijzonder vindt, en dat hij daarom op het ijs in de steek gelaten. Dat verwijt hij zichzelf en daarom denkt hij dat Tommy hem dat verwijt. Omdat hij bevestiging wil en hem uit wil dagen provoceert hij hem.
Dettie schreef : >>>>De oorspronkelijke titel is Ik weiger
Ja daar had ik nog een paar vragen over;
...Wie weigert
en wat wordt er geweigerd?
En is dat een betere titel dan Twee wegen?
En over twee wegen gesproken, wat zijn dan precies de twee verschillende wegen die de jongens kiezen, Tommy kiest er duidelijk voor wat van zijn leven te maken, en anders dan Jonsen, voor het geld te gaan,
maar Jim kiest niet zoveel, zijn leven overkomt hem meer naar mijn indruk.
Willeke schreef : Ik las inmiddels ook "Boekdelen" over dit boek en daar wordt gerefereerd aan de paniekaanval die Jimmy na de ontmoeting met Tommy op de brug krijgt .
het antwoord op de vraag waarom hij die krijgt is volgens een recensent vervolgens te lezen in het boek.
Welk antwoord is dat volgens jullie?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen