Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Per Petterson - Twee wegen

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61990 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Per Petterson - Twee wegen

Dettie schreef : Ik had nog wel een paar vragen over dit boek,

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de opdracht voorin

"Oh sister am I not a brother to you

and one deserving of affection"

Ik zag het als een verwijzing dat Tommy zich tekort voelde schieten naar Siri.

Maar in welk opzicht?

Hij voelde zich wel enorm verantwoordelijk voor haar en de tweeling.

En wist hij bijvoorbeeld ook van de relatie tussen Siri en Jim?

Ik begrijp het citaat niet zo goed.

o zus ben ik niet als een broer voor jou en een die affectie verdient?

Dat Siri hem meer dankbaarheid moest tonen, om jou vraag te beantwoorden, kan ik me niet zo herinneren.

Het zou kunnen dat het citaat verwijst naar Tommy en Siri. Die twee stonden elkaar heel na.

Tommy wilde de grote broer zijn, de grote beschermer, maar toen Siri te kennen gaf dat ze naar zee wilde en zich wel zou redden knapte er iets in Tommy en begon hij te huilen. Zijn 'vader'rol viel toen weg. Misschien was dat wel iets waar hij zijn hele bestaan aan optrok. Siri rende ook nog eens weg toen Tommy kwam vertellen dat hij het huis in brand wilde steken, hij wilde samen met haar afrekenen met het verleden, maar ze luisterde nauwelijks en had iets heel belangrijks... ze moest handballen. Zou hij vinden dat Siri meer dankbaarheid had moeten tonen, meer samen met hem het verleden had moeten beleven?

Dettie

Ik denk inderdaad dat het eerste gedeelte klopt. Annemarie zegt het ook al mooi hierboven, hij voelt zich gezinshoofd en voelt zich misschien schuldig dat hij niet iedereen bij elkaar heeft kunnen houden.

Siri zelf heeft vindt die ruimte juist fijn. Ik herinner me ( uit mijn hoofd) dat de rollen een beetje keren nadat Tommy heeft zitten huilen en dat ze die omkering van die rollen en de ruimte die haar dat oplevert als prettig ervaart.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61991 door Willeke

Dettie schreef : In boek-delen staat een gesprek met Per Petterson die op zijn achttiende al wist dat hij schrijver wilde worden maar pas debuteerde

toen hij vijfendertig was.

Heel grappig om te lezen is dat hij eindelijk eens een verhaal instuurde en daarop de vraag kreeg: 'Heb je meer?' 'Ja', zei Per

maar dat

was niet zo. Hij schreef wel door en er verschenen diverse verhalen van hem in literaire tijdschriften.

'Heb je meer?' vroeg toen een uitgever. 'Ja', zei Per maar dat was niet zo. Dus stuurde hij steeds wat op naar de schrijver

wat bij elkaar uiteindelijk zijn eerste boek werd. En zo werd Per Petterson schrijver.

Wat ook heel leuk om in dat artikel te lezen is hoe bij Per Petterson een verhaal ontstaat.

Elke verhaal begint met een zin. Een zin die hij hoort, die hij zich herinnert enz. Hij hoort iets en denkt dan hé dat is een

mooie openingszin, het verhaal zelf weet hij dan nog helemaal niet. En dan volgt vanzelf de volgende zin. Hij wacht gewoon

af wat er gebeurt wat hij af en toe heel vervelend vindt, hij wil verder maar weet niet hoe of wat, hij moet wachten tot het

hem te binnen valt.

Soms begint hij aan een hoofdstuk waarvan hij maar hoopt dat het iets te maken zal hebben met het vorige hoofdstuk.

Hij is vooral geïnteresseerd in scènes, de momenten dat er echt iets gebeurd.

Sommige personages krijgen ook geen naam omdat die naam zich niet aandient.

Per Petterson schrijft alles in een keer op en veranderd niets meer achteraf.

Over het ontstaan van Twee wegen vertelt hij dat hij ooit een keer de vuilnisman, die bij hem in de straat woonde, zijn

zoontje van tien een verschrikkelijke trap zag geven. Dat kind vloog net niet door de lucht maar het scheelde niet veel.

Per was toen zelf nog kind maar het had hem wel heel erg geschokt en het was hem altijd bijgebleven...

Die man werd dus de vader van Tommy in Twee wegen.

(De oorspronkelijke titel is Ik weiger)

Dettie

Interessant om te lezen. Tjonge, dus zijn verhaal ontstaat al schrijvend en dan veranderd hij niets meer.

Dat verhaal over die vuilnisman is leuk om te lezen. ik herinner me dat de scenes heel beeldend geschreven zijn, en af en toe terug komen. Ik zag het helemaal voor me. Ze vormen dus de oorsprong van dit boek.

Ik las ergens dat Petterson zelf ook vaderloos in opgegroeid en dat deze twee vaderloze jongens geen toeval zijn.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61992 door Willeke
>>>>De oorspronkelijke titel is Ik weiger

Ja daar had ik nog een paar vragen over;

...Wie weigert

en wat wordt er geweigerd?

En is dat een betere titel dan Twee wegen?

En over twee wegen gesproken, wat zijn dan precies de twee verschillende wegen die de jongens kiezen, Tommy kiest er duidelijk voor wat van zijn leven te maken, en anders dan Jonsen, voor het geld te gaan,

maar Jim kiest niet zoveel, zijn leven overkomt hem meer naar mijn indruk.

<t></t>

11 jaren 9 maanden geleden #61995 door
Beantwoord door in topic Re: Per Petterson - Twee wegen
En de bibliotheek heeft het. Helaas zijn alle exemplaren uitgeleend, of gereserveerd. Maar goed, ik heb nog meer dan genoeg te lezen, dus dit boek komt nog wel.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62019 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Per Petterson - Twee wegen

Willeke schreef : >>>>De oorspronkelijke titel is Ik weiger

...Wie weigert

En over twee wegen gesproken, wat zijn dan precies de twee verschillende wegen die de jongens kiezen, Tommy kiest er duidelijk voor wat van zijn leven te maken, en anders dan Jonsen, voor het geld te gaan,

Over de titel Ik weiger ben ik nog even aan het nadenken. Die begrijp ik ook nog niet. Twee wegen vind ik wel een passende titel. De jongens lijken uiteindelijk iedereen een eigen pad in te slaan. Ook de levens van de jongens verlopen heel verschillend. De een heeft een beschermende moeder, de ouders van de ander hebben hem de rug toegekeerd. Ook gaan Tommy en zijn zusje uit elkaar. Het thema "twee wegen" komt voor mijn gevoel steeds weer terug in het boek.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62119 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Per Petterson - Twee wegen

Willeke schreef : >>>>De oorspronkelijke titel is Ik weiger

...Wie weigert

'Ik weiger' kan verwijzen naar het moment dat Jonsen ziek is en dood zal gaan. blz 131

Tommy zegt dat Jonsen kan weigeren te sterven en dan zegt Jonsen

'Je kunt niet weigeren te sterven, jongen.'

Tommy zegt dan. 'Ja maar, jezus, natuurlijk kun je weigeren.'

En die Berit draagt geen trouwring, ze wil hem niet dragen. Ze weigert het blz 273

Ik denk ook dat Siri weigert slachtoffer te worden van de situatie. Ze wil verder, ze wil door.

Twee wegen zou kunnen wijzen op de twee vrienden die ieder een kant opgaan, net wat jij zegt Willeke.

Maar ook die moeder en vader van Tommy gaan ieder een kant op.

Moeilijk vind ik om aan te geven.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden