- Ontvangen bedankjes 0
Dettie schreef : Ik had nog wel een paar vragen over dit boek,
Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de opdracht voorin
"Oh sister am I not a brother to you
and one deserving of affection"
Ik zag het als een verwijzing dat Tommy zich tekort voelde schieten naar Siri.
Maar in welk opzicht?
Hij voelde zich wel enorm verantwoordelijk voor haar en de tweeling.
En wist hij bijvoorbeeld ook van de relatie tussen Siri en Jim?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : In boek-delen staat een gesprek met Per Petterson die op zijn achttiende al wist dat hij schrijver wilde worden maar pas debuteerde
toen hij vijfendertig was.
Heel grappig om te lezen is dat hij eindelijk eens een verhaal instuurde en daarop de vraag kreeg: 'Heb je meer?' 'Ja', zei Per
maar dat
was niet zo. Hij schreef wel door en er verschenen diverse verhalen van hem in literaire tijdschriften.
'Heb je meer?' vroeg toen een uitgever. 'Ja', zei Per maar dat was niet zo. Dus stuurde hij steeds wat op naar de schrijver
wat bij elkaar uiteindelijk zijn eerste boek werd. En zo werd Per Petterson schrijver.
Wat ook heel leuk om in dat artikel te lezen is hoe bij Per Petterson een verhaal ontstaat.
Elke verhaal begint met een zin. Een zin die hij hoort, die hij zich herinnert enz. Hij hoort iets en denkt dan hé dat is een
mooie openingszin, het verhaal zelf weet hij dan nog helemaal niet. En dan volgt vanzelf de volgende zin. Hij wacht gewoon
af wat er gebeurt wat hij af en toe heel vervelend vindt, hij wil verder maar weet niet hoe of wat, hij moet wachten tot het
hem te binnen valt.
Soms begint hij aan een hoofdstuk waarvan hij maar hoopt dat het iets te maken zal hebben met het vorige hoofdstuk.
Hij is vooral geïnteresseerd in scènes, de momenten dat er echt iets gebeurd.
Sommige personages krijgen ook geen naam omdat die naam zich niet aandient.
Per Petterson schrijft alles in een keer op en veranderd niets meer achteraf.
Over het ontstaan van Twee wegen vertelt hij dat hij ooit een keer de vuilnisman, die bij hem in de straat woonde, zijn
zoontje van tien een verschrikkelijke trap zag geven. Dat kind vloog net niet door de lucht maar het scheelde niet veel.
Per was toen zelf nog kind maar het had hem wel heel erg geschokt en het was hem altijd bijgebleven...
Die man werd dus de vader van Tommy in Twee wegen.
(De oorspronkelijke titel is Ik weiger)
Dettie
Willeke schreef : >>>>De oorspronkelijke titel is Ik weiger
Ja daar had ik nog een paar vragen over;
...Wie weigert
en wat wordt er geweigerd?
En is dat een betere titel dan Twee wegen?
En over twee wegen gesproken, wat zijn dan precies de twee verschillende wegen die de jongens kiezen, Tommy kiest er duidelijk voor wat van zijn leven te maken, en anders dan Jonsen, voor het geld te gaan,
maar Jim kiest niet zoveel, zijn leven overkomt hem meer naar mijn indruk.
Willeke schreef : >>>>De oorspronkelijke titel is Ik weiger
Ja daar had ik nog een paar vragen over;
...Wie weigert
en wat wordt er geweigerd?
En is dat een betere titel dan Twee wegen?
En over twee wegen gesproken, wat zijn dan precies de twee verschillende wegen die de jongens kiezen, Tommy kiest er duidelijk voor wat van zijn leven te maken, en anders dan Jonsen, voor het geld te gaan,
maar Jim kiest niet zoveel, zijn leven overkomt hem meer naar mijn indruk.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen