- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Willeke schreef :
Een aantal scènes in het boek vond ik echt indrukwekkend mooi beschreven en ontroerend. Bijvoorbeeld de scene op het ijs, misschien wel de sleutelscene van het boek, maar misschien wel de ontroerendste scene vind ik als Jimmy voor het psychiatrisch centrum staat te roken en Tommy op bezoek komt, en Jim zegt…
“ dus jij denkt dat het met opzet was, dat daar op Aurtjern, op het ijs ( blz. 203)
en dat hij vervolgens een munt gooit of Tommy hem al of niet moet bellen.
Ik vond dat zó sterk geschreven.
Wat ik verder heel sterk vond aan dit boek was de afwisseling van de personages, vanuit onverwachtse hoek, bijvoorbeeld Jonsen die ineens een verhouding met de moeder van Tommy blijkt gehad te hebben en haar weg heeft gebracht op de morgen dat ze er vandoor ging. Terwijl Tommy dat niet weet. Heel vaak weten we meer dan de hoofdpersonen zelf. Ook de kalme manier en gedetailleerde manier van schrijven sprak mij erg aan, ik zag het hele verhaal, het dorp en het landschap voor me en ook de sfeer van het boek sprak me erg aan.
Willeke schreef : De ijs-scene én die scene dat ze buiten staan te roken (blz 202, 203, 204, 205, 206, 27) met je dan eigenlijk allebei lezen.
Aan het begin van het hoofdstuk van de ijs-scene staat trouwens een prachtige dialoog over hun vriendschap.
Ja die Jonsen was een held zonder veel woorden.
Ik vond het zo zielig dat Tommy zijn zagerij aan de concurrent verkocht voor veel geld. En dat ze het daar nooit over hadden. Er wordt veel gezegd en veel gezwegen in dit boek.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen