- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik weet het niet. Ik kreeg juist de indruk dat het kamertje alleen in het hoofd van Björn bestond. Voor mij gevoel was Björn gewoon psychisch niet in orde, al had hij dat zelf niet door. Als hij z'n werk goed zou hebben gedaan, zou men hem niet voor opname hebben laten halen. Volgens z'n eigen metingen kon het kamertje niet bestaan, maar in z'n hoofd bestond het wel, terwijl z'n collega's hem gewoon konden zien staan, terwijl hij in het 'kamertje' was.berdine schreef : Voor mijn gevoel was hij werkelijk goed, mits hij in dat kamertje kon werken. Dat hij helemaal in zichzelf keerde op het eind, kwam omdat dat kamertje niet mocht bestaan. Alleen omdat het zijn collega's een ongemakkelijk gevoel gaf. Maar op zich deed hij daar helemaal niemand kwaad mee.
Ik denk dat dit boek een pleidooi is voor de mensen die buiten het normale patroon uitsteken. Die prima kunnen functioneren, wanneer men hun kleine hebbelijkheden voor lief neemt. Die collega van Renate b.v. had misschien best daar kunnen blijven als men die vogelmarionet gewoon had weggehaald. (Misschien ook niet, omdat ze zich dan weer op iets anders had gestort.) Er zijn natuurlijk grenzen, maar deze man mankeerde niet veel meer dan zijn onvermogen goed te functioneren zonder dat kamertje. (Zijn onhebbelijke karakter buiten beschouwing gelaten.)
De maatschappij wil nu eenmaal dat iedereen in de pas loopt. Ik denk dat de auteur pleit voor meer begrip voor onschuldige afwijkingen, want zie, hoe dat afloopt als je die blokkeert....
berdine schreef : Voor mijn gevoel was hij werkelijk goed, mits hij in dat kamertje kon werken. Dat hij helemaal in zichzelf keerde op het eind, kwam omdat dat kamertje niet mocht bestaan. Alleen omdat het zijn collega's een ongemakkelijk gevoel gaf. Maar op zich deed hij daar helemaal niemand kwaad mee.
Ik denk dat dit boek een pleidooi is voor de mensen die buiten het normale patroon uitsteken. Die prima kunnen functioneren, wanneer men hun kleine hebbelijkheden voor lief neemt. Die collega van Renate b.v. had misschien best daar kunnen blijven als men die vogelmarionet gewoon had weggehaald. (Misschien ook niet, omdat ze zich dan weer op iets anders had gestort.) Er zijn natuurlijk grenzen, maar deze man mankeerde niet veel meer dan zijn onvermogen goed te functioneren zonder dat kamertje. (Zijn onhebbelijke karakter buiten beschouwing gelaten.)
De maatschappij wil nu eenmaal dat iedereen in de pas loopt. Ik denk dat de auteur pleit voor meer begrip voor onschuldige afwijkingen, want zie, hoe dat afloopt als je die blokkeert....
berdine schreef : Ja, ik wéét wel dat het kamertje niet bestond, maar het kon toch geen kwaad om hem te laten denken dat het wél bestond. Daar kon hij zich in terug trekken (oftewel in zichzelf) en daarna goed werk leveren. Wat is nou beter?
Hem opjagen zodat hij helemaal in zichzelf keert en hem daarna ongetwijfeld af laten voeren, of gewoon negeren dat hij daar een tijdje volkomen roerloos staat en vervolgens lekker kan werken.
Ik zou het wel weten, maar wie ben ik?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen