Ja ik denk dat iedereen kiest voor 18 miljoen in plaats van een bijstandsuitkering. Dat is niet meer dan normaal.
Zelf ben ik ook weinig gewend qua geld. In mijn kinderjaren was er ook niets, kleren kregen we van tantes, vlees bij het eten of een toetje was supersupersuperdeluxe, als we al eens een toetje hadden dan was het een bakje yoghurt met een lepel jam er doorheen. Héerlijk, dat was feest! De enkele keer dat we vlees hadden dat was dat één speklapje dat door 6 werd gedeeld (4 kinderen en 2 ouders). Het was tegen sluiting naar de markt gaan om goedkoop groente of fruit te krijgen enz. Vakantie zat er ook niet in. Soms hadden we wel vakantie maar dat was meestal in huizen/vakantiehuisjes van vrienden of familie. Voor ons kinderen was alles avontuur, hoe het voor mijn ouders was is een andere vraag.
Maar... Daardoor ben ik wel blij met alles wat ik nu heb en een patatje geeft nog steeds een luxe gevoel, een kopje soep of een broodje buiten de deur eten blijft me ook nog steeds een rijk gevoel geven. Ik heb ook heel lang de tijd gekend dat ieder dubbeltje omgedraaid moest worden en ik met angst en beven de huurverhoging of de premieverhoging van het ziekenfonds e.d. aan zag komen.
Een tientje verhoging was een ramp. Ik heb me een slag in de rondte gewerkt om alles te kunnen betalen.
maar toch... Het maakte me écht creatief. Ik kon met 'niets', iets maken, koken was een uitdaging, je maakte er altijd iets van enz. Kleren (ver)maakte ik ook zelf, knapte zelf m'n huis op, met een blikje verf kun je wonderen verrichten, met een paar plantjes (of stekjes) zag je huis er al heel anders uit en ga zo maar door.
Natuurlijk wilde ik wel eens gewoon alles kunnen doen, zonder op geld te kijken, maar het was nu eenmaal zo. En ik baalde er af en toe ook flink van om steeds zo op te moeten letten.
Maar het maakt ook dat ik nu vreselijk kan genieten van alles wat we ons nu kunnen veroorloven en dat is nog steeds niet veel maar wel blijft alles heel bijzonder. Elke extra iets is geweldig.
ik houd soms m'n hart vast voor de kinderen van nu die zoveel hebben. Ik hoor ze nu gillen om friet en ijs dat kwam niet eens bij ons op! We waren blij als we dat eens een keer kregen. Ze hebben alles nu, hoe zal dat gaan als ze een flinke stap terug moeten doen?
Dettie