Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jonathan Safran Foer - Extreem luid & ongelooflijk dichtbij samenleesboek

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5893 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Niet dat ik weet en ik heb er extra op gelet, er wordt wel heel vaak de woorden extreem en ongelooflijk gebruikt maar niet in de context van de titel. Sarah heeft het boek meegenomen, wie weet heeft zij t.z.t. de oplossing.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5895 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet zeker dat het er staat, dus Sarah!!! Opletten geblazen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5964 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
OK, zal ik doen!
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6082 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik heb het boek uit en vond het een PRACHTIG verhaal. Ben er helemaal van onder de indruk. Over Everything is Illuminated (Alles is Verlicht) was ik helemaal niet zo te spreken,. Ik stond dus niet bepaald te springen om dit boek te gaan lezen, maar ik was na een paar bladzijden totaal verkocht. Het is natuurlijk een heel droevig verhaal, maar toch moest ik ook vaak lachen tijdens het lezen. Ik houd heel veel van dat soort verhalen: lachen door je tranen heen. Ik heb Oskar voorgoed in mijn hart gesloten. Hij is heel aandoenlijk, maar absoluut niet zielig. Hij onderneemt actie om zijn verdriet te verwerken.

Op verzoek van enige dames hier heb ik heel goed opgelet of de woorden van de titel in het verhaal voorkomen:

De woorden extreem en ongelooflijk komen heel veel voor in de tekst. Een paar maal komt het woord extreem voor in combinatie met luid en ongelooflijk in combinatie met dichtbij. Eenmaal komen beide combinaties in dezelfde zin voor. Nergens vind je echter een echte verklaring van de titel.

p,253: Ik deed mijn best iets optimistischers te bedenken. Maar de pessimistische gedachten waren extreem luid.

p.263: Toen de metalen klepjes opengingen, zag ik dingen die heel ver weg zijn alsof ze ongelooflijk dichtbij waren, zoals het Woolworthgebouw en Union Square en het enorme gat waar de Twin Towers hadden gestaan.

p.268: Ja, dus toen heb ik een apparaatje uitgevonden dat vogels waarneemt die ongelooflijk dicht bij een gebouw komen en dan van een andere wolkenkrabber een extreem luide vogelroep laat horen, en daar vliegen ze dan naartoe.

p.309: Ze was ongelooflijk dichtbij. Ik rook haar adem.

p.312: "Hij liep langs de deur, maar verder heb ik hem alleen vanuit de andere kamer horen schreeuwen". "Schreeuwen?" "Extreem luid". "Wat riep hij?" "Dat kon ik niet verstaan".

en even verder op dezelfde bladzijde:

"Vreemd", zei ik. "U was ongelooflijk dichtbij".
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6083 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat leuk Sarah dat je zo enthousiast bent! En wat heb je het snel uit!

Door alle Blacks die hij ontmoet maak je wel kennis met een heleboel aparte mensen.

Ik had ook al opgelet of de titel verklaard werd maar misschien is het juist omdat Oskar het zo vaak zegt die titel geworden.

Hoe vond jij het eind?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6099 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Sarah, ik heb hier gelezen dat Oskar volgens Axioma ADHD zou hebben.

Vond jij dat ook?

Foer zei dat hij het zelf ook had (in de uitleg van Axioma).

In het interview dat hij onlangs had met K. Hemmerechts (zie onder diverse onderwerpen) heb ik daar niks van gemerkt.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.392 seconden