Ik ben wel gelovig opgevoed, moest zelfs elke dag voor het naar school gaan naar de kerk (katholiek) en het is opvallend hoe weinig er van over is gebleven. Ik denk dat geloof je grijpt of niet én dat het belangrijk is hoe er thuis mee omgegaan wordt. Buren van ons waren veel strenger in hun geloof (protestant) dan wij terwijl wij ook dingen niet mochten vanwege het geloof. Maar misschien als er allemaal dreigementen waren geweest en veel akelige verhalen van als je dit en dat doet kom je in de hel dat je dan wel erg beïnvloed wordt. Bij mij was het meer een dagelijks ritueel, naar de kerk gaan, bidden voor het eten etc. het hoorde erbij maar écht besef, écht bang, écht geloven, nee.
Ik heb dan ook met verbijstering 'Knielen op een bed violen' gelezen. Dat gaat héél ver. Ook wat er in 'Blinde wereld' gebeurt gaat ver.
Ik ben dus wel met geloof opgegroeid maar het heeft verder weinig invloed gehad.
Hoewel... bedenk ik me nu, boeken werden wel zwaar gecensureerd. Je mocht alleen bepaalde boeken lezen, daar werd erg streng op gelet.
Dettie