Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ellen Heijmerikx - Blinde wereld (debuut)

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32514 door EvaW
Beantwoord door EvaW in topic Re: bericht
Recent heb ik het boek van Franca Treur gelezen en dat maakte niet zoveel indruk, maar maakte me wel benieuwd naar dit boek (en ik moest het sowieso nog lezen voor de debutantenprijs).

Mooie heldere schrijfstijl en het leest als een trein. Het sprak me meer aan dan Dorsvloer vol confetti, met name denk ik omdat Kieke zelf ook kritisch tegen het geloof aan kijkt en vragen stelt. Daar kan ik me meer bij voorstellen dan iemand die zonder vragen leeft met een (streng) geloof. Toch weet ik niet of ik het had gelezen als het geen genomineerde was. Hoewel het dus lekker leest zitten er in het verhaal geen verrassingen. Dit was precies wat ik me voorstel bij leven in een strenge geloofsgemeenschap.
Laatst bewerkt doorEvaW.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32525 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Misschien is hetgeen jou aantrekt precies hetgeen mij (enigszins toch) afstoot: in 'blinde wereld' komt het te dicht bij non-fictie, zelfs al weet je dat het niet zo is: zo leest het wéL.

Franca Treur vertelt het op een manier dat de lezer kan denken dat alles fictie is, een verhaal dus, terwijl je weet dat het ook echt is.

Het gaat dan om de manier van vertellen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 3 weken geleden #33692 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Wat een mooi boek! Ook voor mij voorlopig nr.1! (Ik moet alleen Stine Jensen nog). Heel goed invoelbaar gemaakt hoe het moet zijn om in zo'n gemeenschap te moeten leven. Daarnaast hebben alle personen ook hun aardige trekjes, zodat je ze niet helemaal veroordeelt. Het is geen zwart-wit verhaal. Daarnaast geweldig goed geschreven. Geen seconde bij stil gestaan dat dit een debuut is.

En wat de vergelijking met Knielen op een bed violen betreft: ik vind dit boek véél beter.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35124 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik zit nog even al jullie opmerkingen te lezen en dan denk ik toch dat Ellen Heijmerikx terecht gewonnen heeft.

Ik wist het dit jaar niet zo goed. Het waren zoals altijd heel verschillende boeken maar deze keer was ik niet overtuigd van één boek. Ik hoopte op Klein Nulent maar twijfelde wel of hij het zou halen, maar dat had ik dit keer bij alle boeken.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35125 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En nu vraag ik me af: stel nou dat Gronda gewonnen had, zou je dat dan ook gezegd hebben...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #35127 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Gronda had ook kunnen winnen, ik wist het dit jaar echt niet goed. Buiten dat ik persoonlijk het verhaal van Klein Nulent het beste vond wist ik het niet zeker dat hij het ook zou halen. Zoals ik vorig jaar bijna wel zeker wist dat het Sneeuweieren zou worden en het jaar daarvoor Marieke van der Pol. Ik had alleen vreemd gevonden als Stine Jensen had gewonnen maar dat omdat ik het persoonlijk niet zo'n goed boek vond.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden