Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leon de Winter: Het recht op terugkeer (samenleesboek juni '09)

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29276 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht
Er is onlangs een nieuw boek van De Winter verschenen, getiteld "Vsv". In dezelfde stijl geschreven, ook thriller-achtig.
Laatst bewerkt doorBep.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29287 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : Over de titel ben ik nog aan het nadenken. Recht op terugkeer van Bennie? Recht op terugkeer van de Palesteinen? of de joden?

Dettie

Voor mij wordt met de titel Het recht op terugkeer de terugkeer van de joden bedoeld. Zij hebben 2000 jaar geleden het gebied moeten verlaten.

Door de stichting van de staat Israel is er een land gecreeerd waar alle joden waar ze ook ter wereld wonen een staat hebben waar zij in geval van nood naar toe kunnen.

Maar de titel kan heel goed multi interpretabel zijn. De Palestijnen claimen ook het recht om terug te mogen keren naar het gebied waar zij al 2000 jaar wonen.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29288 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik denk hetzelfde als jij Jeanette. Hoofdzaak de terugkeer van de joden, maar zeker ook spelend met de andere mogelijkheden.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29293 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat ik erg mooi beschreven en ook wel beklemmend vond was de complete verwarring van Bram Mannheim na de verdwijning. Het constant tellen als enig houvast in zijn compleet ingestortte leven.

Ik vond het verhaal op gegeven moment wel veel onderwerpen oppakken. Speelde aanvankelijk alles zich af in het kleine staatje Israel dat bijna alleen uit Tel Aviv bestond, en ging het voornamelijk over vader, vrouw en zoon, later kwamen er steeds meer landen en onderwerpen bij.

De taliban, de toestanden in Kazachan, moslims etc. Het verhaal speelde zich wel af in de toekomst maar eigenlijk werden actuele zaken besproken.

Opvallend ook dat vaders nu bepalend waren voor het joods zijn ipv de moeders. Ik vond wel dat er teveel, tegelijk werd besproken, op zich was het verhaal over vader, vrouw, zoon en de situatie in Israël al interessant genoeg.

Toch merk ik dat het boek me niet loslaat.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29294 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Niet? Ik heb en ben al lang losgelaten..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29299 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Tja, dat discussieert dan moeilijk he als je het al losgelaten hebt en bent. ;-)

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden