Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leon de Winter: Het recht op terugkeer (samenleesboek juni '09)

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28512 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

WilV schreef : Daar stoorde die hele nummeriek me ook voor het eerst. Tot die tijd spelde dat vooral in het hoofd van een verwarde man, maar nu is het ineens een bruikbaar instrument waarmee de datum zomaar voorspeld kan worden, en dat klopt dan ook gewoon.

Wil

Hier verbindt Leon de Winter de voorkeur voor magische getallen van een zenuwzieke man met de kabbala.

Kabbala (Wikipedia): een joods, religieus, filosofisch systeem dat beweert inzicht te geven in de goddelijke natuur.

Kabbala is een Hebreeuws woord dat openbaring betekent.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28513 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Oh, de link met de Kaballa had ik nog niet gemaakt, dat zou wel eens kunnen kloppen. Al vertoont hij weinig affiniteit met God.

Maar vond je niet dat dat in het laatste deel van het boek wel heel opvallend van zijn binnenwereld naar de gebeurtenissen in de echte wereld over ging? Wat ook nog bleek te kloppen met de realiteit ook.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28523 door jeanette
Ik vind het zelf moeilijk om te begrijpen wat kabbala nu precies inhoudt.

Als je kabbala opzoekt op Wikipedia zie je dat er weer verschillende stromingen in zijn. Er is ook een hermetische kabbala, dat is een westerse, niet joodse esoterische en mystieke traditie. (???)

Popster Madonna houdt zich trouwens ook bezig met kabbala, heb ik wel eens gelezen.

In zijn laatste romans laat Leon de Winter steeds duidelijk zijn Joodse achtergrond zien. Daarom denk ik dat de schrijver het over de joodse kabbala heeft.

De introductie van de taliban in het boek is inderdaad heel onverwachts. Het tilt het hele verhaal naar een ander plan. Ik vind dat heel knap gedaan van De Winter.

Maar het gedeelte in Kazachstan, met die toevallig ontmoetingen, is wel erg onwaarschijnlijk. Maar het stoorde mij niet.

Denk jij dat wat in het boek gebeurd met de zoon van de hoofdpersoon (even een beetje vaag houden voor de mensen die het boek nog willen gaan lezen) door taliban aanhangers werkelijkheid is, Willeke?

Groeten,

Jeannette

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28524 door jeanette

mira schreef : Boeiend debat.

mira

Ben jij ook van plan om Leon de Winter te gaan lezen, Mira?

Jeannette

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28525 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Denk jij dat wat in het boek gebeurd met de zoon van de hoofdpersoon (even een beetje vaag houden voor de mensen die het boek nog willen gaan lezen) door taliban aanhangers werkelijkheid is, Willeke?

Of dat in het echt ook zo doelbewust op deze manier en met dat doe gebeurd bedoel je?

Nee eigenlijk denk ik van niet. Het gegeven is duidelijk het uitganspunt geweest van de schrijver. Ik maak even een verklapper om het verder uit te leggen

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ik denk dat Leon de Winter bedacht heeft dat het ultieme aanvalsmiddel tegen je vijand is als je iemand van het Joodse volk het Joodse volk laat aanvallen. Dat is een absoluut ondenkbaar gegeven. Hij onderstreept dat ook al in het beging van het boek..als hij aangevallen wordt en het blijken geen Arabieren maar Joden te zijn die hem belagen is dát de aanleiding om het land te verlaten, dat hij wordt aangevallen door iemand van zijn eigen volk. Hij had al beslist dat hij bleef maar dáárdoor draait hij zijn beslissing terug.

En de Kabala ken ik vooral uit de boeken van Chaim Potok, waar dat geloof als stroming van de Joodse tradities ook vaak in voor komt. Maar meer in religeuze zin. Daarom verbaasde mij het ook toen jij het verklaarde. Omdat religie geen rol speelt bij de hoofdpersoon.

Een leuk boek voor discussie is dit.
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28532 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Jeannette zei:

Ben jij ook van plan om Leon de Winter te gaan lezen, Mira?

Niet echt, Jeannette, ik kom momenteel nauwelijks toe tot het lezen van romans, maar ik probeer een en ander te volgen op LT, en ik lees er zoveel interessante dingen.

Daarop reageer ik dan.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Tijd voor maken pagina: 0.473 seconden