Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Julia Franck - De middagvrouw (samenleesboek decemb. 2008/jan. 2009)

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26848 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Even snel... ik kom er nog op terug Jeannette

Hier staat hoe je kan quoten

oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=4669

en als je er niet uit komt roep je maar.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26849 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht

jeannette schreef : .

Haar liefde voor Carl leek oprecht. Maar Carl was niet oprecht naar zijn ouders toe wat betreft hun relatie. Deze wisten niet dat Helene en Carl al drie jaar samenwoonden... En waarom onderging Helene in het geheim een abortus van het kind van Carl?

Ik vond dat haar liefde voor Carl niet alleen maar oprecht "leek", maar juist heel erg oprecht overkwam. Ik vond dat prachtig beschreven. Dat ze desondanks een abortus onderging, was naar mijn idee omdat ze eerst wilde studeren. Ze wilde op Carls niveau komen, alles weten wat hij wist. Ze leefde van hun discussies. Later, veel later wilde ze misschien wel een kind. Carl had het kind ongetwijfeld willen houden, vandaar dat het stiekem moest. Helene zag haar toekomst heel anders, was eigenlijk een heel ambitieus meisje.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26852 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

berdine schreef : .

Haar liefde voor Carl leek oprecht. Maar Carl was niet oprecht naar zijn ouders toe wat betreft hun relatie. Deze wisten niet dat Helene en Carl al drie jaar samenwoonden... En waarom onderging Helene in het geheim een abortus van het kind van Carl?

Ik vond dat haar liefde voor Carl niet alleen maar oprecht "leek", maar juist heel erg oprecht overkwam. Ik vond dat prachtig beschreven. Dat ze desondanks een abortus onderging, was naar mijn idee omdat ze eerst wilde studeren. Ze wilde op Carls niveau komen, alles weten wat hij wist. Ze leefde van hun discussies. Later, veel later wilde ze misschien wel een kind. Carl had het kind ongetwijfeld willen houden, vandaar dat het stiekem moest. Helene zag haar toekomst heel anders, was eigenlijk een heel ambitieus meisje.

Helene was inderdaad al als kind heel ambitieus. Aanvankelijk wilde ze net als Martha verpleegster worden, later had ze het over studeren voor arts (net als Leontine?).

Denk jij dat Carl zich voor Helene schaamde, Berdine? Paste ze niet in het milieu van zijn ouders?

Carl leek de ideale man te zijn, maar op het feest bij de tante greep hij heimelijk naar het zilveren doosje van Martha en Leontine. Hij nam Helene hierover niet in vertrouwen...

Ik was als lezer even teleurgesteld in de romanpersonage... He, wat jammer, hij ook al!

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26855 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Nee ik geloof niet dat Carl zich voor haar schaamde. Zijn ouders waren weliswaar heel erg rijk, maar ook heel tolerant. En Carl, als intelligent man, wist wat zij in haar mars had. Dat maakte hun relatie toch ook zo diepgaand? Dat ze met elkaar konden discussiëren en studeren. Zij was het toch die aldoor maar geen kennis wilde maken met zijn ouders? Ik denk dat zij juist bang was niet zozeer om niet in dat milieu te passen, want ze wist niet hóe rijk ze wel waren, maar vanwege haar achtergrond. De vragen die zouden komen over haar ouders. Misschien wilden haar ouders wel kennis maken met haar moeder! Stel je voor, dan was ze meteen afgekeurd!

Van Carl en dat zilveren doosje was ik alweer vergeten. Het was eigenlijk ook onlogisch. Ik vond dat niet bij hem passen. Maar ja, de vraag blijft, wat had hij haar zo dringend willen vertellen? Er zaten toch wel een paar onbekende kanten aan die man.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #26893 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik heb dit boek vorig jaar in het duits gelezen.

Ik heb zelfs het gebonden exemplaar gekocht.

De rede dat ik doorgelezen heb in dit boek is, dat het zo heftig en

aangrijpende gebeurtenissen zijn, in de levens deze twee meisjes.

Hier al eerder aangehaald. De stijl. Ook voor mij te realistisch, niet diepgaand genoeg, weinig opvallend. Maar doordat het zo'n ijzersterk verhaal is, bleef ik toch geboeid.

Ik zou het uiteindelijk een bovengemiddeld boek willen noemen.

Goed, maar niet heel goed.

Recensenten in Duitsland vonden het ook een redelijk goed boek.

Ik heb geen spijt dat ik het heb gekocht, maar ik zal toch niet snel een ander boek van Julia Frank lezen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #27104 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Nou, 5 december het boek gereserveerd bij de bieb en ik krijg vandaag eindelijk bericht dat ik het op kan komen halen..... Kan ik toch ook mijn zegje nog doen over het boek :D . Zodra ik het gelezen heb, kom ik er op terug.

Joanazinha
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden