Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Julia Franck - De middagvrouw (samenleesboek decemb. 2008/jan. 2009)

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26437 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ga niet aan het Duits, dus wat mij betreft mag je straks versturen, Willeke! Maar doe rustig aan, er is nog heel veel wat ik wil en moet lezen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26440 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Is prima.

Groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26443 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Fijn Willeke. Ik zou graag gebruik willen maken van je aanbod. Ook hier is het boek nog steeds niet in de bibliotheek.

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26448 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Als ik het uit heb gaat het naar Marjo, en die wil het dan misschien wel doorsturen naar jou.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26461 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat wil ik wel hoor!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26473 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het boek uit en ben er nog over aan het nadenken. Ik heb niets toe te voegen aan het verslag van jeanette.

Het is een heftig verhaal. Aangrijpend, schokkend en af en toe niet te begrijpen waarom alles gaat zoals het gaat maar ergens snap je dat ook weer wel. Omdat veel mensen het nog moeten lezen plaats ik m'n vragen onder de VERKLAPPER .

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ik snapte niet zo goed waarom ze geen papieren had. Ik kan het ook niet terugvinden. Had ze die bewust niet omdat haar moeder joods was?

Kwam bij jullie haar omstandigheden zo schrijnend over dat ze Peter wel weg móest doen? Het leek of ze wel en niet van hem hield.

Ze kon toentertijd ook morfine voor haar zus wegnemen, kon ze vanuit het ziekenhuis geen eten voor Peter meenemen?

Hoe vonden jullie het eind? Waarom kwam ze hem bezoeken? Duidelijk was dat ze hem niet mee wilde nemen. Nog één keer zien?

Vertellen waarom ze het gedaan had?

Hoe vonden jullie Helene in oorlogstijd, was ze echt zo naief, ze verzorgde slachtoffers, vertelden die niets van wat er écht gebeurde?

Hadden jullie ook de indruk dat Martha opgepakt was en overleden was? Volgens de epiloog is het niet zo.

Hoe vonden jullie het geschreven? Ik vond het erg afstandelijk, ik voelde steeds niet echt mee met Helene (maar vond het wel een mooi boek)

Het verlies van Carl vond ik prachtig beschreven. Die verdoofde toestand en verder leven omdat ze nu eenmaal leeft.

Snapten jullie waarom ze met Wilhelm ging?Was dat omdat ze toch iets moest? Het was een erg intelligente vrouw, had ze niets in de gaten van de toestand in Duitsland en het opkomend nazisme? Ik vond dat vreemd.

Er komen vast nog meer vragen in me op maar dit is het voor nu even.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden