- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Natuurlijk: wìj vinden dat Wilhelm de foute achtergrond was, maar in die tijd was hij dat ongetwijfeld niet. Vanaf haar vroegste jeugd heeft Helene gehoord, dat haar moeders achtergrond niet klopte. In de oorlog werd het er niet beter op. Hoe kon zij weten, dat dat anders zou worden in de toekomst? En wanneer is dat ook werkelijk anders geworden? De "foute" Duitsers hebben daar niet onmiddellijk anders tegenaan gekeken, zo ze dat nu al doen! (Even in het algemeen gezegd hè!) Kijk eens hoe lang de Nederlanders de Duitsers nog gehaat hebben? Dat is nog steeds niet helemaal over.(Ook even in het algemeen.) Nee, Helene's achtergrond was "fout" en zou altijd "fout" blijven. Wilhelm keek al niet naar zijn zoon om. Hij zou heus niet verraden dat het kind een kwart joods bloed had. Daarmee maakte hij zichzelf te schande. Dus Wilhelms broer wist niets van het joodse bloed. Daar was Peter volkomen veilig.
Dettie schreef :
Oei hier heb ik moeite mee. Ik snap wel wat je bedoelt Berdine.
Maar als Helene weet wat er met de joden gebeurd is (het was na de oorlog en de berichten kwamen vrij). en ze was verpleegster en wist wat dat betreft ook de gevolgen van de oorlog. Zou zij dan nóg denken dat joodse mensen fout waren? Na alles wat ze gezien en gehoord heeft?
Het kan maar dat vind ik moeilijk te geloven.
Wat jij zegt dat Peter daar volkomen veilig was omdat Wilhelm zichzelf niet ten schande wilde maken kan ik ook wel weer begrijpen maar het blijft een vreemde gedachtenkronkel om je kind bij wildvreemde mensen te droppen. Je kan ook denken, nadat bekend was wat me de joden gebeurd was, dat Wilhelm juist zou gaan pronken met het feit dat hij een joodse vrouw had, dan kocht hij zichzelf vrij...
Dettie
Het kan naar Irene neem ik aan?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen