- Ontvangen bedankjes 0
Waren het standpunten of was het angst voor hun eigen hachje? Veel mensen durfden niets te zeggen uit angst. Als een Duitser zich positief over joodse mensen uit zou laten dan was hij/zij zijn eigen leven niet meer zeker. Onmiddellijk na de oorlog kwamen de berichten vrij over wat er aangetroffen was in de kampen. Wilhelm leek me ook een draaier. Meegaan met iets wat voor hem in zijn voordeel was. Waarom dan niet na de oorlog zeggen ik was getrouwd met een joodse vrouw? Dat zou ook weer in zijn voordeel werken.berdine schreef : Nou dat laatste kon echt niet Dettie. Hij zou geen leven hebben gehad want al was de oorlog verloren, de standpunten van de gewone man waren echt niet ineens honderd procent veranderd. Daar blijf ik bij.
Helene wist wat er met die ene wagon Joden gebeurd was. Ik denk dat ze niet kon weten wat er met al die andere Joden gebeurd was. Het kan haar ook gesterkt hebben in het idee dat ze inderdaad "fout" waren. Waarom zou ze denken dat nà de oorlog de situatie zou veranderen? Ik geloof helemaal niet dat ze zo kort na de oorlog de hele reikwijdte van alles wat gebeurd was kon overzien.
Ze was gewoon erg egoïstisch in mijn ogen. Eerst laten ze moeder achter met de huishoudster, dat vond ik al erg egoïstisch. Juist omdat moeder niet goed was vond ik dat hard. Ze wist donders goed dat haar moeder geestelijk niet goed in orde was, evenals haar zus dat wist. Toen ze weg waren toonden ze ook weinig tot geen interesse voor haar.Maar inderdaad, wat Marjo zegt is zeker waar: ze wilde Peter niet echt, èn ze was getraumatiseerd door alles wat ze mee gemaakt had en ze was niet meer "normaal". Er waren meerdere factoren. Dat waren haar belangrijkste redenen. Misschien telde een betere omgeving voor Peter maar voor een heel klein beetje mee in haar besluit.
Ik vond het verhaal helemaal niet afstandelijk en Helene niet irritant. Misschien heb ik er dan toch niet genoeg van begrepen in het Duits, haha! Of de vertaling was niet prettig, dat kan ook.
Dat het verhaal van Helene complete fictie is, is toch geen bezwaar? Dat was toch haar opzet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het boek kan naar Irene
Haar moeder was toch wel gek op Martha? Dat was het mooie kind.jeannette schreef : Na herlezing van het boek viel me de overeenkomst tussen Helene en haar moeder op. Beide moeders hadden geen oog voor hun opgroeiende kind (eren) en leefden ieder in een eigen wereld.
Helene hield ook niet echt van haar zoontje, volgens mij. Ze had op een dochtertje gehoopt. Haar moeder treurde om haar overleden zoontjes en had geen oog voor haar dochtertjes.
Daar zat ik nog over na te denken. Zou die verkrachting de druppel geweest zijn? Wilhelm was ook al een verschrikking en Peter was het voortvloeisel van het gedrag van Wilhelm, en dan nog dit! Zou ze Peter niet meer los kunnen zien van de daden van de mannen. Ook al was het kind, hij was ook een 'man'.Aanvankelijk kon Helene Peter nog wel om haar heen dulden, maar na de verkrachting door de Russische soldaten kon ze het contact met Peter niet meer verdragen. Hij mocht toen ook niet meer bij haar in bed slapen... Ik denk dat dit de directe aanleiding was voor het feit dat ze niet meer voor hem wilde zorgen.
Ja en dat verbaasde mij, zij die zo intelligent en leergierig was, en de gevolgen van de oorlog zag op haar werk. Ik vond dat wel ongeloofwaardig, of het was een niet willen weten. Kop in het zand en doorwerken.Helene heeft inderdaad weinig oog gehad voor de wereld om haar heen. Toen Martha vertelde dat hun moeder van joodse komaf was, weigerde Helene dat eerst te geloven. Noch het jodendom noch het opkomede nazisme hielden haar bezig.
Ze hielp Martha zelfs aan dat spul. En dat ze het eens was met Martha 's verzorging van vader kan ik me wel voorstellen. Martha was verpleegster.Thuis heeft ze zich volledig neergelegd bij Martha's beslissingen hoe vader te verzorgen toen hij gewond thuis kwam. En ze heeft Martha hier nooit in tegengesproken en ze heeft Martha nooit aangesproken op haar morfine gebruik thuis in Bautzen of in Berlijn.
Ja dat vond ik ook raar. Ze waren gek op elkaar, Carl zou er blij mee zijn geweest. Carl wilde wel steeds dat ze meeging naar zijn ouders maar dat weigerde ze steeds. Pas na zijn dood bezocht ze hen. Misschien was ze bang dat ze niet goed genoeg was voor hun Carl. Misschien deed ze daarom die abortus ook wel, zodat ze niet als de dwingende partij overkwam.Haar liefde voor Carl leek oprecht. Maar Carl was niet oprecht naar zijn ouders toe wat betreft hun relatie. Deze wisten niet dat Helene en Carl al drie jaar samenwoonden... En waarom onderging Helene in het geheim een abortus van het kind van Carl?
Ja het wordt niet expliciet gezegd wat ze uitspookten maar duidelijk was dat ze ook seksueel een 'relatie' hadden.De echte grote liefde van Helen was haar zus Martha: "Helens handen kwamen en gingen, ze voerde Martha's verlangen op, nog een zucht, een enkele wilde ze horen, haar handen vlogen nu zacht over de huid, raakten niet meer alles aan, nog maar weinig, heel weinig, haar verlangen liet haar sneller ademhalen, eerst Helene, dan Martha, en ten slotte allebei ... " (Blz 43)
Helene is afgunstig wanneer Martha eerst Arthur, en later Leontine als geliefde krijgt.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen