- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
berdine schreef : Wat Smits zegt vind ik ook zwaar overdreven. Niemand gaat geloven dat de evolutie letterlijk zo gegaan is. In dat opzicht tekent Verhulst die evolutie nogal zwart/wit met de nodige literaire vrijheden. De strekking is: de mens in het algemeen wil altijd meer/beter/mooier, ten koste van alles, en daar is geen speld tussen te krijgen.
De mens "t" noemen maakt het onpersoonlijker en lijkt me ook enigszins spottend bedoeld. "t" Verpersoonlijkt eigenlijk niet meer dan een ding. Als je dat vervangt door "de mens" verwacht je toch meer nuance in zijn denken en doen.
Helemaal fictie is natuurlijk niet. Wat er in de verleden gebeurde met slaven en wilde dieren in de de Romeinse arena's, de ellende van de pest, het uitroeien van sommige diersoorten - waar we nog steeds mee bezig zijn - is helaas geen fictie.
Ik vond het ook nogal een lang verhaal. In het begin nog wel grappig. Maar de boodschap wordt al snel duidelijk en dan wordt de zwartgalligheid wel èrg zwaar.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen