Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Sophie Zijlstra - Mevrouw Couperus (debuut)

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden - 18 jaren 5 maanden geleden #20888 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja de uitgever gelooft er wél in, want die heeft het boek ingestuurd voor de debutantenprijs. Het betreft boeken die t/m september 2007 zijn uitgegeven die in aanmerking komen voor die prijs.

In totaal waren 107 boeken door uitgevers ingezonden.

Maar de jury van de debutantenprijs heeft dit boek dus niet gekozen.

Dettie
Laatst bewerkt 18 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

18 jaren 5 maanden geleden #20889 door

Dettie schreef : Een schitterend romandebuut, onbegrijpelijk dat dit boek niet op de shortlist is gekomen.

Lees het verslag www.leestafel.info/sophie-zijlstra

Dettie

Jouw verslag is alvast een uitnodiging tot lezen, Dettie. Denk dat ik dit boek maar aan mijn lijst ga toevoegen.

Rutger

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #21144 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
En ik heb Mevrouw Couperus ook gelezen. Het is een prachtig verhaal. Sterk in sfeerbeelden, mooi geschreven. Als vrouw had je in die tijd toch geen gemakkelijk leven! En wat bleef er veel verborgen voor de buitenwereld.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #21153 door dettie
Ja prachtig boek he Sarah. Mijn haren gaan al gelijk overeind staan bij het oordeel 'hysterische vrouw' door de artsen. Maar deze mevrouw Couperus is allesbehalve hysterisch. Ik vond zo mooi hoe zij de dingen zag en zei.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #21189 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Er staat trouwens een klein foutje in je verslag, Dettie. Dokter Bende neemt Elisabeth mee naar het huis in Den Haag (Sophialaan 12) waar zij vroeger met haar grootouders had gewoond. Toen haar grootvader stierf kon grootmoeder dit huis niet meer betalen en zouden ze verhuisd zijn naar Baarn, maar toen had Elisabeth al besloten om met Louis Couperus te trouwen, dus zij heeft uiteindelijk nooit in Baarn gewoond. Dokter Bende en Elisabeth gaan er ook met een koetsje naar toe en dat is wel erg ver rijden van Den Haag naar Baarn en terug.

Ik vind het vooral zo knap van de schrijfster hoe ze met slechts weinig woorden zo perfect de sfeer kan beschrijven van het leven in Indie, of de sfeer in een groot, donker herenhuis in Den Haag of de sfeer op een warme dag aan het Scheveningse strand. Je zou zweren dat je er zelf bij was.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #21191 door dettie
Oh goed dat je het zegt! Ik heb het gelijk veranderd.

Ja, ik was ook diep onder de indruk van dit boek. Net wat jij zegt in zo weinig woorden zo veel zeggen.

Ook hoe over de relatie met Couperus verteld werd... héél knap.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.410 seconden