Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Sophie Zijlstra - Mevrouw Couperus (debuut)

18 jaren 3 maanden geleden #21954 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Couperus is in ieder geval een schrijver die mij vroeger altijd wist te boeien, en die ik enkele weken geleden onder een dik pak stof heb onder uit gehaald. Ik vind dat hij alvast heel boeiend weet te vertellen, met een grote psychologische diepgang. Iets waar ik alvast nog eens wil op ingaan, is nu net die vertelstijl. Maar dat moet toch nog wel enkele weken geduld oefenen. Freud en Jung spreekt mij ook wel aan, daar zou ik mij eens echt moeten in verdiepen, Dettie. Maar Mevrouw Couperus krijgt alvast nog een aantal staartjes op Leestafel, daar kun je alvast zeker van zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #21955 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind de heer Couperus helemaal niet sympathiek uit het boek tevoorschijn komen. Gevoegd daarbij mijn eerste ervaringen met zijn schrijfstijl, die niet positief waren (ik was te jong misschien?), dus ik doe niet aan staartjes..
Laatst bewerkt doormarjo.

18 jaren 3 maanden geleden #21959 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Marjo schreef : Ik vind de heer Couperus helemaal niet sympathiek uit het boek tevoorschijn komen. Gevoegd daarbij mijn eerste ervaringen met zijn schrijfstijl, die niet positief waren (ik was te jong misschien?), dus ik doe niet aan staartjes..

Ik ben het wel met je eens, Marjo, dat Louis hier zeker niet sympathiek overkomt. Zonder hem te willen goedpraten, wil ik hier toch aan toevoegen dat het aantal geciteerde brieven heel beperkt is (tenslotte is het onderwerp - of lijdend voorwerp - in de eerste plaats mevrouw).

Ik weet niet wanneer je voor het eerst kennis gemaakt hebt met Couperus, en ik zou er nu ook niet direct een aan te bevelen leeftijd kunnen op kleven, maar inderdaad, te jong Couperus lezen is misschien ook niet aan te bevelen. De schrijfstijl doet ook niet echt modern aan natuurlijk.

Rutger

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #21962 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ik vind de heer Couperus helemaal niet sympathiek uit het boek tevoorschijn komen.

Het was wel een heel andere tijd. Vrouwen hadden toen sowieso weinig in te brengen. En als ze iets mankeerden werd het toch al gauw als hysterisch bestempeld.

Dit vond ik:

1900

Het was ook de periode waarin Louis Couperus leefde en schreef. Zijn werk was de uitdrukking van een nieuwe tijd, maar stond daarom juist vaak bloot aan kritiek van de oudere garde die veel van zijn romans als een gevaar voor de zedelijkheid beschouwden. In al zijn Haagse romans komen bijvoorbeeld zaken aan de orde als vrije liefde, passie, overspel of echtscheiding. De tentoonstelling belicht de ontwikkeling in de visie op het lezen door vrouwen in de negentiende eeuw en de rol van het werk van Couperus daarin. Van een taboe werd lezen uiteindelijk een gewaardeerd middel tot genot of zelfontplooiing.

zie www.boekendingen.nl/wp-nieuws/?p=1030

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22107 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Grappig om dit boek over Mevrouw Couperus nu te lezen.

Als ik indertijd Noodlot van Louis Couperus via Literair Nederland niet herlezen zou hebben, zou ik nu waarschijnlijk geen lid van Leestafel zijn... ;)

Ik herinner me nog de discussie die ik indertijd had over het boek; en al meer lezende over Couperus was het voor mij een openbaring dat hij getrouwd was...

Nu dan een boek gelezen, gewijd áán Elisabeth Couperus-Boud. Prachtig verteld,een zeer bijzonder boek. Als ik het tegenkom in de winkel( of elders)ga ik het vast en zeker zelf in huis halen!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22365 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Hé, ik zie dit topic nu pas.

En berdine, je hebt je medestandster gevonden, hoor. ;)

Ik vond het erg tegenvallen.

groetjes,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden