- Ontvangen bedankjes 0
Dettie schreef :
Ik neem aan dat je dit bedoelt met hetzelfde denken marjo.echte goede literatuur moet blijven hangen dan wel meteen naar boven komen als er over het boek gepraat wordt
ja en dan zit je meteen weer met een dillema, bij de een blijft dit hangen bij de ander dat. Dus ik denk zelf dat een literatuurervaring heel persoonlijk is. Het is iets waarvan jijzelf denkt, dit vind ik literatuur.
Ik heb een vrij groot geheugen en ook van 'slechte' boeken kan een verhaal blijven hangen, ook al is het geen literatuur, maar dat blijft weer hangen omdat het zo slecht was en ik me daaraan vreselijk heb zitten ergeren. Hiermee bedoel ik slecht geschreven, onwaarschijnlijk verhaal of duidelijk op schockerende effecten uit of te zoetsappig. Maar dat is allemaal puur persoonlijk. Bij sommige boeken denk ik, dit is literatuur maar dat hoeft een ander helemaal niet met me eens te zijn.
Dettie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Daar heb je weer gelijk in..het is persoonlijk. Wat niet de moeite waard is om te onthouden dat is bij mij heel snel weggezakt. Dus over boeken die ik slecht vond, daar zou ik nu niets meer over kunnen vertellen. Geen verhaal, geen sfeer, niets.
Maar dat wisten we al wel: we kunnen hier lang en breed over praten, we komen er toch niet echt uit.
Dat geeft niet trouwens, want het helpt mij wel om het zelf allemaal eens goed te overdenken.
Een werk dat wel, al wel weer lang geleden, een diepe indruk op mij heeft gemaakt is Droomkoninkje van Herman Heijermans. Dat vond ik werkelijk prachtig.
Dus in de literatuur mogen geen raadsel worden opgelost?
Dat zou betekenen dat alle fantasierijke literatuur geen literatuur zou zijn?
De kleine Johannes was bij mij wel blijven hangen maar voornamelijk het eerste deel en het zat in mijn hoofd als een lieflijk boek, na herlezing schrok ik bijna van het tweede gedeelte, dat was het tegenovergestelde van lieflijk, erg somber zelfs. Selectief geheugen blijkbaar.Maar het kan voorkomen, ik zelf ben daar een goed voorbeeld van, dat in de eerste jaren van je kennismaking met literaire werken nog niet rijp voor bepaalde boeken bent, waardoor die boeken onterecht niet blijven hangen.
Ja en zo houd ik van korte strakke zinnen zoals bijv. Bordewijk kon en daar is ook niet iedereen gecharmeerd van.Eén voorbeeld. Als iemand houdt van sentiment en melodrama in een roman, kan een bepaalde roman die aan die kenmerken voldoet, zo'n persoon die daar dus van houdt in vervoering brengen, in tegenstelling tot een andere persoon die daar een hekel aan heeft, het boek niet alleen niks doet, maar het verhaal ook meteen weer vergeet.
Ja, heel bekend is Heijermans natuurlijk als toneelschrijver. Nog altijd wordt met veel succes het zeemansdrama "Op hoop van zegen uitgevoerd". Een werk dat wel, al wel weer lang geleden, een diepe indruk op mij heeft gemaakt is Droomkoninkje van Herman Heijermans. Dat vond ik werkelijk prachtig.Dettie schreef : Toevallig lees ik nu het boek over uitgever G.A. van Oorschot en die is als het ware opgevoed met Heijermans, zijn vader regiseerde elk jaar een toneelstuk van heijermans wat hij natuurlijk moest zien.
Dettie schreef :
Ik dacht niet dat wij dat gezegd hebben Roel. Het ging om plots en van mij hoeft een verhaal geen plot te hebben. Ik heb Lipari gelezen van Robert Welagen en dat verhaal kabbelde voort en een plot had het niet (vond ik dan) en toch vond ik het een zeer aangenaam boek om te lezen en evengoed ook fantasievol en zou dit boek ook onder de literatuur scharen en wat dacht je van De Avonden van Reve? .Dus in de literatuur mogen geen raadsel worden opgelost?
Dat zou betekenen dat alle fantasierijke literatuur geen literatuur zou zijn?
De kleine Johannes van van Eeden heb ik ookal weer vele jaren geleden gelezen. Wat is daar blijven hangen? Dat ik het een heel goed boek vond, uitstekend gecomponeerd, krachtig in zijn beeldende taal en ook meeslepend. Alleen van het verhaal zijn alleen flarden blijven hangen. Weer een boek dat opnieuw gelezen moet worden.Dettie schreef :
De kleine Johannes was bij mij wel blijven hangen maar voornamelijk het eerste deel en het zat in mijn hoofd als een lieflijk boek, na herlezing schrok ik bijna van het tweede gedeelte, dat was het tegenovergestelde van lieflijk, erg somber zelfs. Selectief geheugen blijkbaar.Maar het kan voorkomen, ik zelf ben daar een goed voorbeeld van, dat in de eerste jaren van je kennismaking met literaire werken nog niet rijp voor bepaalde boeken bent, waardoor die boeken onterecht niet blijven hangen.
Bordewijk is een schrijver van twee gezichten. Hij kon heel beeldend, meanderend schrijven, maar ook meer kort zakelijk. Bij de tweede stijl schijnt zijn beroep als advocaat duidelijk door. Die latere Bordewijks worden minder genoemd. Daar heb ik nog geen kennis meegemaakt.Dettie schreef :
Ja en zo houd ik van korte strakke zinnen zoals bijv. Bordewijk kon en daar is ook niet iedereen gecharmeerd van.Eén voorbeeld. Als iemand houdt van sentiment en melodrama in een roman, kan een bepaalde roman die aan die kenmerken voldoet, zo'n persoon die daar dus van houdt in vervoering brengen, in tegenstelling tot een andere persoon die daar een hekel aan heeft, het boek niet alleen niks doet, maar het verhaal ook meteen weer vergeet.
Marjo schreef : Poeh nou..ik kan pas echt na het weekend reageren hierop, maar een ding zie ik al wel: het hangt er heel vaal van af wat we precies verstaan onder bepaalde begrippen. Definities dus..
En ik sluit helemaal niet uit dat ik de woorden verkeerd gebruik.
Maar volgende week meer..
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen