Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Manja Croiset - Mijn leven achter onzichtbare tralies

17 jaren 2 weken geleden #28788 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Dit boek van Manja heb ik in één adem uitgelezen. De bijbehorende cd's hebben mij meegenomen in de complexe, verdrietige wereld van Manja. Manja weet met een ongelooflijke overtuiging een beeld te schetsen van haar beleving en daarbij het verhaal te vertellen van haar leven en dat van de mensen om haar heen. Het resultaat; een verassend pakkend leuk en soms confronterend boek met alle ingrediënten die dit tot een succes maken! mede door de cd's een kadootje voor de visueel ingestelden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #30103 door carola
Beantwoord door carola in topic Re: bericht
In het boek 'Mijn leven achter onzichtbare tralies' neemt Manja je naar haar verleden. Op een aangrijpende en zeer indrukwekkende manier schetst ze door middel van herinneringen en gedachten beelden uit haar grotendeels angstige en ook eenzame jeugd. Ook geeft ze je een indruk van het Amsterdam van destijds en wat haar omgeving en de mensen om haar heen voor invloed hebben gehad op haar ontwikkeling en haar leven. Ik vond het bijzonder om op deze manier een kijkje te nemen te nemen in het verleden van Manja. Het is een verhaal dat me heeft aangegrepen en ik heb veel bewondering voor de manier waarop Manja dit heeft geschreven.
Laatst bewerkt doorcarola.

16 jaren 9 maanden geleden #30104 door
Dank je wel. Carola.

Ik ging de site op en zag net je reactie, websites, je wordt er scheel van, ik had geen melding van je berichtje gekregen!

Wat ik leuk vind, ook al noem je het alleen en passant, dat je ook het Amsterdams tijdsbeeld aan tipt en niet alleen de litanie van mijn leven ziet.

Meestal wordt daaraan voorbij gegaan en ik schetste, hoop ik een stukje historie los van die van mezelf. Dus ik ben er blij mee! Daar ben ik dan toch wel ingeslaagd, misschien overheerst de problematiek teveel en wordt het daarom niet opgepakt of niet als belangrijk vermeld.

bedankt dus.

Manja Croiset

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31750 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En ook Willeke heeft het boek gelezen, haar recensie is hier te lezen

www.leestafel.info/manja-croiset

---
Laatst bewerkt doordettie.

16 jaren 5 maanden geleden #31751 door
Dankjewel , Willeke.

manja

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31953 door hannahmai
Beantwoord door hannahmai in topic Re: bericht
Gisteren. Auschwitz 65 jaar geleden bevrijd. Natuurlijk weet iedereen over de gruwelijkheden die daar, en op vele andere plekken, hebben plaatsgevonden. Over het leed dat zich tijdens de oorlog afspeelde. Maar wie weet er over het leed van ná de oorlog? Wie weet er van het tweede-generatiesyndroom?

'prik in me en het komt eruit'

Manja Croiset laat het zien. De invloed die een oorlog kan hebben op een kind dat pas na die oorlog geboren is. Hoe dramatisch het leven uit kan pakken als niet het kind, maar de ouder een trauma heeft opgelopen.

Manja Croiset schrijft recht vanuit haar hart; mij treft het recht in mijn eigen hart. Manja's onconventionele schrijfstijl past exact bij haar boodschap: op sommige momenten vertederend en lachwekkend, op andere momenten plaatsvervangend triest en ongemakkelijk.

Ik vond 'Mijn leven achter onzichtbare tralies' een prachtig boek, wat mij niet alleen meer inzicht heeft gegeven in het leven van Manja Croiset zelf, maar ook in de gevolgen van een zo gruwelijke oorlog.

Bedankt.
Laatst bewerkt doorhannahmai.

Tijd voor maken pagina: 0.449 seconden