Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Douglas Stuart - Shuggie Bain

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98963 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain
Precies, dat vind ik ook. Maar tegenwoordig zijn het dat soort verhalen die winnen, ongeacht de gave van de schrijver. Nu hoeft ook niet alles knap doorwrocht geschreven te zijn, maar er is heus wel een tussenweg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98966 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain
Het is niet alleen een larmoyant verhaal. Het geeft een heel beeld van mensen in achterstandswijken en hoe de armoede maakt dat ze geen kant op kunnen. Het laat ook zien hoe diezelfde omstandigheden en armoede van invloed is op kinderen. Zij moeten extra hard worstelen om overeind te blijven en uit die sfeer te komen.

Philip Snijder had iets dergelijks met zijn boek Zondagsgeld, alleen was daar geen alcoholisme in het spel maar wel de bepaalde afkomst waar hij zich heel moeilijk uit kon ontworstelen. Dat gebeurt met Shuggie ook, hij wordt bijna meegezogen in die sfeer, die situatie, zijn start is bij voorbaat al slecht. Het hele boek geeft die sfeer weer en laat zien hoe dat leven in het echt is.

Douglas Stuart heeft die troosteloosheid juist heel knap weergegeven.

Dettie

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98968 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain
Nou mij staat bij (het is al even geleden) dat Agnes best uit dat milieu had kunnen komen. Op een gegeven moment was al een hele poos van de drank af. En ze had een baan. Toen ging het heel behoorlijk. Shuggie zelf had natuurlijk geen keus. Het was voor mij een opluchting dat Agnes dood ging, zodat hij vrij kwam van zijn zelfopgelegde verantwoordelijkheid. Als Agnes in die goede tijd tevreden was geweest met wat ze had bereikt, hadden ze het nog redelijk goed gehad. Het was haar karakter van meer willen zijn dan ze was, waar haar kinderen de dupe van waren.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98969 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain
Met het verhaal was niets mis, dat is het punt niet. Als je dit boek vergelijkt met dat van Philip Snijder, dan moet je ook het verschil in stijl zien. Het zal best zijn dat door die manier van schrijven het verhaal beter over komt, maar bij mij werkte het niet.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98972 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

berdine schreef : Nou mij staat bij (het is al even geleden) dat Agnes best uit dat milieu had kunnen komen. Op een gegeven moment was al een hele poos van de drank af. En ze had een baan. Toen ging het heel behoorlijk. Shuggie zelf had natuurlijk geen keus. Het was voor mij een opluchting dat Agnes dood ging, zodat hij vrij kwam van zijn zelfopgelegde verantwoordelijkheid. Als Agnes in die goede tijd tevreden was geweest met wat ze had bereikt, hadden ze het nog redelijk goed gehad. Het was haar karakter van meer willen zijn dan ze was, waar haar kinderen de dupe van waren.

Ze was ook heel tevreden toen ze die periode nuchter was. Ze was blij met haar nieuwe leven, vriend en de baan die ze had.

Het was die hork van een vriend die maar bleef aandringen dat ze weer ging drinken. Ze bleef nee zeggen tot hij het haar gewoon opdrong.

Dettie

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98976 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain
O ja, dat was ik kwijt. Ze was niet sterk genoeg. Ze trok ook steeds de verkeerde mannen aan, waarschijnlijk door de manier waarop ze zich kleedde.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden