Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Adriaan van Dis - De wandelaar (samenleesboek april 2007)

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15624 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat is dan het voordeel als je altijd al afstand houdt. Ik had daar geen moeite mee. En die afstandelijkheid veranderde volgens mij. Op een gegeven moment begint Mulder zelf dingen te ondernemen, hij laat het niet meer zomaar over zich heen komen.

Dat van die biechtstoel, ik had meer het idee dat hij de priester wilde doorgronden, niet die vrouwen zozeer.

Of Mulder van Dis is, geen idee..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15652 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik ga het eens even nakijken van die biechtstoel.

Ik had zelf het idee dat hij gewoon aan het observeren was hoe dat nu allemaal in z'n werk ging.

U hoort van mij.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15653 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht
Ivm de biechtstoel, ik denk dat Mulder nieuwsgierig is.

Sinds de hond bij hem is, gaat er een nieuw Parijs voor hem open. Hij opent zijn ogen voor een Parijs waarvoor hij voordien met een grote boog omheen liep. Hij raakt betrokken op en nieuwsgierig naar dat nieuwe Parijs en zijn inwoners.

Groetjes, kim
Laatst bewerkt doorkim.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15658 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Dat zou heel goed kunnen Kim. Pure nieuwsgierigheid als gevolg van het ontdekken van een nieuwe wereld. Ja, dat vind ik een goede verklaring. Ik kan het helaas niet meer overlezen, want het was een boek van de bieb.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15688 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het boek uit en ik ben niet wild enthousiast.

Ik begrijp eigenlijk niet echt goed waar Van Dis heen wilt met dit boek.

Ons wakkerschudden omdat er meer gebeurt dan waar wij weet van hebben?

Het bleef in mijn ogen allemaal toch erg afstandelijk. Ook de bevlogen pater die ineens helemaal niet meer bevlogen is, wil Van Dis laten zien dat alles kapot gemaakt wordt door de regeltjes?

De Chinees en Sri.. wilde hij laten zien dat je weinig nodig hebt om gelukkig te zijn?

Ik weet het niet, ik heb een beetje m'n bedenkingen bij dit boek.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15691 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ja ik denk dat hij dat inderdaad wil, ons wakker schudden. I.v.m. met de priester denk ik dat hij wil aantonen hoe de kerk zijn eigen regels negeert. Hij is volgens mij tegen kerkgenootschappen. De priester wil zijn geloof uitdragen: mensen in nood helpen en wordt door zijn superieuren volkomen gefrustreerd. De priester wil goed doen, maar mag niet. Het is denk ik niet dat hij niet meer bevlogen is. In feite neemt Mulder de rol van de priester over. Mulder doet overal afstand van. Van zijn veilige, zekere bestaan, van gezelschap (de hond), van de liefde (Sri) en deels ook van zijn geld, om anderen gelukkig te maken. Misschien wil hij aantonen dat je zonder religie ook een goed mens kunt zijn?
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.565 seconden