IK heb niet de neiging om naar die muziek te gaan luisteren hoor..
Ik geef toe dat er mooie zinnen in het boek staan, vaak met humor, maar net zo goed draken van zinnen, die ik veel te gemaakt vind. Natuurlijk bedenkt een schrijver alles wat hij schrijft, maar als dat er dik bovenop ligt, te gekunsteld lijkt, dan krullen mijn tenen.
Mooie literatuur vind ik het dus niet! Vind ik van Giphart ook niet..
Vanmiddag was de 0penbare leeskring, over dit boek dus. We hoorden dat Weijts in real life ook veroordeeld is wegens stalking..er werd geopperd dat het weleens een literaire wraak zou kunnen zijn op de vrouw die hem aangeklaagd heeft.
De meningen waren verdeeld: sommigen vonden het mooi, anderen aardig maar wel een belofte, en nog anderen vonden het niks. Een persoon was zelfs heel fel! Hij had gewild dat de scrhijver stelling zou nemen, wat hij inderdaad niet doet. De schrijver vertelt sec het verhaal over de stalking, en de veroordeling. De hoofdpersoon gaat geen enkele keer bij zichzelf te rade wat hij nu eigenlijk heeft gedaan. Het meisje krijgt de schuld, hij blijft er buiten. (toch literaire wraak?) Hij denkt de wijsheid in pacht te hebben, hij kan dat meisje wel eventjes van haar problemen afhelpen. Dat ze dat dus duidelijk niet wil, daar heeft hij geen oog voor.
Daar gingen anderen weer tegenin: een schrijver hoeft geen stelling ter nemen, hij mag het aan de lezer overlaten..
Over de literaire kwaliteiten was men het redelijk eens: aardig, kan een belofte inhouden (toch leuk voor een debutant!), maar het is geen boek dat je met eenzelfde plezier een tweede keer leest. Iemand twijfelde zelfs of het over tien jaar nog gelezen zou worden.
Over het einde vond men dat het eigenlijk niet echt anders had gekund. De hoofdpersoon is een lapswans, het zou niet kloppen als hij ineens zijn leven zou beteren, of drastische maatregelen zou nemen. Nou ja, dat kllopt wel, neemt niet weg dat het bij een anti-climax was..