Ben Oostenwind aan het lezen en het is weer zo mooi
Ik zal een stukje uit
het boek neerzetten, want dit wil ik jullie niet onthouden
Hij las in een van zijn grote boeken, toen ik binnenkwam, en ik keek terwijl ik naar mijn stoel liep, zijdelings naar de afbeelding op de bladzijde en zag dat het een rechtopstaande, menselijke gestalte was, tot mijn ontzetting echter zonder huid - niets dan het bloedige vlees! Ik was ontsteld en verwonderd, dat hij zulke dingen las, doch waagde het niet hem er naar te vragen
Na lange stilte sloeg mijn echtegenoot zijn boek dicht en keek mij peinzend aan.
"Kwei-lan" zei hij
Mijn hart begon luid te kloppen. Het was de eerste keer dat hij mij bij mijn naam noemde
Wat had hij mij ten laatste te zeggen? Ik sloeg de ogen schuchter naar hem op. Hij vervolgde: Ik heb je,sinds wij getrouwd zijn, reeds willen vragen of je je voeten niet wilt loswikkelen. Het is ongezond voor je hele lichaam
"Zie, je beenderen zien er aldus uit."
Hij nam een potlood en schetste haastig op een blad van zijn boek een vreseliijke, blote, verwrongen voet
Hoe wist hij dit? Ik had mijn voeten nooit in zijn tegenwoordigheid ontbloot. Wij, Chinese vrouwen, laten onze voeten nooit aan anderen zien, zelfs s'nachts dragen wij witte kousen
"Hoe weet je dat?" stamelde ik
"Omdat ik een dokter ben, die in het westen is opgeleid,"antwoordde hij "En ik vraag je ze los te wikkelen, omdat ze niet mooi zijn"
Gebonden voeten zijn trouwens niet meer in de mode. Kan dat je er misschien toe bewegen? Hij glimlachte even en keek mij niet onvriendelijk aan
Maar ik trok mijn voeten haastig terug onder mijn stoel.Niet mooi?
Ik was altijd trots op mijn kleine voeten geweest! gedurende mijn hele kindsheid had mijn moeder zelf toezicht gehouden op het dompelen in heet water en het zwachtelen - iedere dag iets stijver
Wanneer ik schreide van pijn, herinnerde zij mij eraan, dat mijn echtgenoot eenmaal de schoonheid van mijn voeten zou prijzen
Ik boog mijn hoofd om mijn tranen te verbergen, ik dacht aan alle slaaploze nachten en aan alle dagen dat ik niet kon eten en niet wilde spelen, doch op de rand van mijn bed zat en met mijn arme voeten heen en weer schommelde, om de druk van het bloed te verlichten
En nu, nadat ik dit alles had verduurd, totdat de pijn, nauwelijks een jaar geleden, had opgehouden, moet ik horen, dat hij mijn voeten lelijk vond!
"Ik kan het niet," zei ik gesmoord, terwijl ik opstond en, niet in staat mijn tranen te bedwingen, de kamer verliet
Het was niet omdat ik zozeer op mijn gebonden voeten gesteld was Maar indien zelfs mijn kleine voeten in hun kunstig geborduurde schoentjes geen genade in zijn ogen vonden, hoe kon ik dan ooit hopen zijn liefde te winnen?
Twee weken later vetrok ik, overeenkomstig onze Chinese gewoonte, voor mijn eerst bezoek aan mijn moeders huis
Mijn echtgenoot had niet meer over het loswikkelen van mijn voeten gesproken
Hij had mij ook niet weer bij mijn naam genoemd
Uit: Oostenwind-Westenwind Pearl Buck
Ik ga weer snel verder met lezen..doegies