Hallo Tiba
Ben na jaren weer begonnen met de Moeder
Hoewel ik het erg mooi vind, vind ik; dat in oostenwind westenwind toch mooier maar vooral duidelijker de cultuur(verschillen) worden omschreven
De moeder is toch meer drama dan de cultuur die naar voren komt ( hoewel daar ook wel over wordt geschreven)
Het gaat over een arme chinese vrouw die elk jaar een kind baart, opgescheept zit met haar zogenaamde stervende schoonmoeder, die maar niet dood wil gaan ,en haar stukje land moet bewerken;
en met een man zit, die de kantjes er van af loopt en in theehuizen zit en het karige centje wat ze verdienen vergokt
Ze heeft een kind die iets aan haar ogen mankeert en zij wil daarvoor medicijnen kopen;
Haar man vindt dat te duur dus dat mag ze niet kopen
Het meisje wordt daarna blind
Op een dag komt er een handelaar in stoffen langs en de man wil een prachtige stof kopen voor een jas
maar ze hebben geen geld, de vrouw had in die jaren toch een paar munten gespaard die hij weg gritst en daar de prachtige stof van koopt
Hij vraagt haar daarvoor een mooie mantel te maken
Zij doet dat terwijl zij natuurlijk heel erg boos is
Hij trekt de mantel aan, doet olie in zijn haar( uiterlijk schijnt het een knap ding te zijn) en de volgende dag is hij verdwenen en komt niet meer terug
Zij moet zich alleen staande zien te houden voor het boerderijtje, dus het erf bewerken en oogsten en voor haar kinderen te zorgen, en haar lastige schoonmoeder die om haar zoon zit te grienen
en de roddelende buurt die er niks van begrijpt
Zij cijfert zich daarvoor helemaal weg
Haar kinderen worden groot en het blinde meisje kan niet uitgehuwelijkt worden, de oudste zoon werkt zich kapot op het land en de jongere zoon , is van het zelfde laken een pak zoals zijn vader,ze wonen allemaal nog thuis
De oudste zoon gaat trouwen en de nieuwe vrouw komt er bij wonen
Er staat in het boek: ( dat vind ik wel leuk)
Nu moest de moeder het bed verlaten waarin zij al die jaren had geslapen.
Het viel de moeder niet gemakkelijk, aan dat nieuwe paar de plaats te moeten afstaan, die eens van haar en haar man was geweest, en ze voelde zich s'nachts oud,wanneer zij daar op het bed van de oude vrouw lag
(De moeder moest nu natuurlijk in het bed slapen achter het gordijn ( waar de schoonmoeder altijd geslapen heeft)
Hoewel de schoondochter door iedereen zeer gewaardeerd wordt is het voor de moeder moeilijk te begrijpen dat zij de klussen juist op een andere manier doet als de moeder De moeder voelt zich nu achtergesteld en is jaloers( op de schoondochter) omdat het nieuwe paar nu alles in het huis bepaald
Ze zit ze in de weg en ze is nu lastig net zoals haar schoonmoeder toen bij haar
Haar blinde dochtertje wordt uitgehuwelijkt aan een debiele man( omdat niemand haar verder wil hebben)
en overlijd later
En haar jongste zoon draagt een geheim met zich mee, waardoor hij later de doodstraf krjgt
Dus zijn overleeft zo'n beetje al haar kinderen, maar heeft dan weer genoeg kleinkinderen waar ze voor kan zorgen
Haar man komt trouwens nooit meer terug
Oostenwind Westenwind ( misschien kan je dat ook nog wel herinneren)
gaat over een vrouw die dus een perfecte chinese opvoeding heeft gehad;
waarbij ze haar man moet behagen en respecteren in alle opzichten
Dus de lekkerste gerechten moet maken,met bewegingen van haar hoofd, dus in de vorm van knikjes met haar man moet communiceren, dus eigenlijk niet praten
zich in de lekkerste olien moet baden, de mooiste parels en kleden moet dragen
hoe ze perfect thee moet schenken, hoe ze de perfecte gastvrouw moet spelen, hoe ze het beste haar schoonouders kan respecteren en bedienen etc
Ze heeft ook ingebonden voetjes, waar ze heel erg trots op is
Dus de perfecte vrouw in alle opzichten,tenminste dat moet de cultuur doen geloven natuurlijk
Haar man is dus westers geworden door zijn artsenopleiding( hoewel hij best gek op haar is) wil hij dat hij met zijn vrouw bijv problemen kan bespreken, of dat ze raad geeft,dus dat zijn vrouw zijn gelijke is
Ook die ingebonden voeten vind ie natuurlijk helemaal niks, ook omdat hij ziet wat een pijnen zij daarvan heeft
Maar zij houdt zich vast aan haar opvoeding omdat haar dat zo geleerd is
Haar man gaat natuurlijk om met vrouwen die hij door zijn opleiding heeft leren kennen en die zijn natuurlijk wel modern en zijn gelijke;
dus voelt zij zich daardoor buitengesloten en dat begrijpt ze niet want ze is toch de perfecte vrouw voor haar man
Dat is dus een grote communicatiestoorins waardoor ze uit elkaar groeien
Hoe het verder afloopt,dus of ze uit elkaar gaan of bij elkaar blijven dat weet ik niet meer precies,
maar het boek heeft zeer zeker grote indruk op me gemaakt!
Het is trouwens een boek uit 1960
En ik denk dat De moeder eerder geschreven is
Ik heb trouwens nog veel meer boeken van haar( Pioenroos,, Kinderen van de dageraad, , De zonen van wang Lung, Het verdeelde huis, China Trilogie,De 3 dochters van Madame Liang) maar die moet ik nog lezen
Groetjes piedie