Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Romans over China

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7893 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Bij ons in de bib hebben ze een 12-tal boeken van haar maar oostenwind westenwind staat daar niet bij.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7903 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Oostenwind Westenwind ( misschien kan je dat ook nog wel herinneren)

gaat over een vrouw die dus een perfecte chinese opvoeding heeft gehad;

waarbij ze haar man moet behagen en respecteren in alle opzichten

Dus de lekkerste gerechten moet maken,met bewegingen van haar hoofd, dus in de vorm van knikjes met haar man moet communiceren, dus eigenlijk niet praten

zich in de lekkerste olien moet baden, de mooiste parels en kleden moet dragen

hoe ze perfect thee moet schenken, hoe ze de perfecte gastvrouw moet spelen, hoe ze het beste haar schoonouders kan respecteren en bedienen etc

Ze heeft ook ingebonden voetjes, waar ze heel erg trots op is

Dus de perfecte vrouw in alle opzichten,tenminste dat moet de cultuur doen geloven natuurlijk

Haar man is dus westers geworden door zijn artsenopleiding( hoewel hij best gek op haar is) wil hij dat hij met zijn vrouw bijv problemen kan bespreken, of dat ze raad geeft,dus dat zijn vrouw zijn gelijke is

Ook die ingebonden voeten vind ie natuurlijk helemaal niks, ook omdat hij ziet wat een pijnen zij daarvan heeft

Maar zij houdt zich vast aan haar opvoeding omdat haar dat zo geleerd is

Haar man gaat natuurlijk om met vrouwen die hij door zijn opleiding heeft leren kennen en die zijn natuurlijk wel modern en zijn gelijke;

dus voelt zij zich daardoor buitengesloten en dat begrijpt ze niet want ze is toch de perfecte vrouw voor haar man

Dat is dus een grote communicatiestoorins waardoor ze uit elkaar groeien

O ja, zoals je het vertelt, komt het allemaal weer naar boven.

Die ingebonden voetjes zal ik nooit vergeten: op de rand van haar bed zat ze te schudden met haar voetjes die van de omzwachtelingen waren ontdaan (zo herinner ik me toch) en leed ondraaglijke pijn door het bloed dat er opeens weer doorstroomde. Die deed ze om haar man te behagen die die (onmenselijke) tradities maar niks vond. Het einde van het boek herinner ik me ook niet.

Heel raar, Inge, dat ze dat boek bij jou niet in de bib hebben. Voor zover ik weet is dat haar bekendste boek, normaliter wel in de meeste bibliotheken verkrijgbaar...

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7906 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Onze bieb heeft één boek van haar, in het Engels.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7915 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
Ja Tiba

Dat is ook mij het meeste bijgebleven;

dat ze op dat bed zat en dat haar bloed weer ging stromen

Krijg je gewoon kippenvel van

Inge ik zou gewoon op de vrijmarkt op 29 april gaan kijken, op van dat soort markten zie ik hem regelmatig liggen

Dus met een beetje geluk kan je hem wel vinden
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7919 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ha, Piedie, Inge is zoals ik Vlaamse.

De vrijmarkt van 29 april zegt mij in elk geval niks :roll: .

Groetjes. Tiba.

P.S. Nu kom ik net vandaag van de bib, maar een volgende keer kijk ik beslist wat ze van Pearl Buck hebben, Bernadet. Ben benieuwd.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7922 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
oh pardon, ik zal het even uitleggen

kom gewoon de 29 ste naar nederland

het is dan koningendag, de verjaardag van de vroegere juliana, eigenlijk is het de verjaardag van de koningin maar omdat bea haar moeder juultje respecteerde heeft ze haar geboorte dag zo gehouden, het is bij ons dan een grote feestdag,met veel vlaggen en veel oranje en muziek etc dat is dus elk jaar, dan hebben we ook een vrije dag( huilen dat het nu op zaterdag is :cry: en dan mag iedereen ( eigenlijk de kinderen

met hun spulletjes, rommeltjes in de stad, vaak gewoon midden op de straat gaan staan en verkopen, dus een super super grote rommelmarkt)

Vroeger waren bij ons dan de winkels ook echt dicht, tegenwoordig zijn er wel veel winkels open

maar goed de kinderen vinden dat geweldig want zo kunnen ze een centje bij verdienen, vaak zitten ze al een nacht van te voren voor het beste plekje, de straten worden dan ook afgezet

dus kleedjes vol met 2e hands spullen, leuk!!

helaas is het wel de laatste jaren commercieel geworden

de winkeliers staan er ook tussen met hun handel, dat is minder

maar officieel is het voor de particulier met hun oude spullen

en vooral in de wat kleine plaatsen is dat erg leuk

in amsterdam is het bijv erg massaal dat begint al snachts maar dat vind ik persoonlijk niet zo leuk, hoewel het daar altijd stervens druk is

ook zijn er vooral veeeeel oude boeken voor een prikkie

Leuk hoor!!

het is dus in heel nederland!!

misschien hebben de mede forum gebruikers wel de leukste tip is om naar toe te gaan vanuit vlaanderen

wij wonen nu in zeeland daar is het minder groots dan bijv utrecht

wij woonden toendertijd in ijsselstein ( utr) en gingen dan naar nieuwegein

maar ik denk dat het overal een beetje hetzelfde is
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden