Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Woorden die je nooit gebruikt

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21391 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

maar eigenlijk ,was ik meer benieuwd of mensen zich in mijn vreselijke digibeet afkeer kunnen vinden.!

Nee om eerlijk te zijn vind ik het wel een handig woord.

Ik kan me er niet echt druk om maken of het oorsponkelijke woord ANalfabeet is. Andigibeet klinkt niet lekker.

Dit staat bij Onze taal

Is digibeet ('iemand die niets snapt van computers') een goed Nederlands woord?

Ja, er is niets mis met het woord digibeet. De betekenis van het woord digibeet vloeit niet voort uit de onderdelen waaruit het is opgebouwd. Digibeet is een combinatie van het voorvoegsel digi-, dat gebruikt wordt voor zaken die met digitaal dataverkeer te maken hebben, en -beet, het laatste gedeelte van analfabeet. Analfabeet is weer opgebouwd uit het voorvoegsel a(n)- ('niet'), en alfabet (de eerste twee letters van het Griekse alfabet, alfa en bèta). Een analfabeet is dus iemand die het alfabet niet beheerst, of, minder letterlijk, iemand die niet kan lezen of schrijven. De ontkenning ('niet kunnen', 'niet beheersen') wordt in dit woord uitgedrukt door an-, en niet door -beet.

Dat betekent echter niet dat digibeet 'geen goed woord' zou zijn. Digibeet is nu eenmaal de aanduiding geworden voor iemand met weinig kennis van computers. Het Nederlands kent wel meer woorden die - als we naar de onderdelen ervan kijken – 'niet kloppen'.

We schrijven nu ook sinaasappelen en niet China's appelen, en kattebelletje lijkt nog maar weinig op het Italiaanse scartabello ('(slecht) boekje'), waarvan we het hebben afgeleid.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21392 door dettie
De oorsprong van dit woord larie kan men zoeken ‘in den kerkzang: la re, de aanduiding van den eersten kerktoon of Dorischen modus (dominante la, finale re) en fa re van den tweeden kerktoon of hypodorischen modus (dominante fa, finale, re). Dat is larie of lariefarie zal dan oorspronkelijk wel beteekend hebben: Dit is al zoo overstaanbaar als een Latijnsch kerkliedje’.1) De uitdr. komt in de 18de eeuw voor (o.a. C. Wildsch. VI, 240). Larie hebben, drukte hebben (Menschenw. 316). Als variant komt voor dat is maar lariefarie; hd. Larifari en dat is maar lariekoek, zoete koek; zie Molema, 238 b: da's moar larrie, ook larriefaks of larriefarrie; V. Schothorst, 164; V. Weel, 119; Villiers, 71; Ndl. Wdb. VIII, 1104. Vgl. ook den uitroep larie! gekheid, maak dat anderen wijs!

Bron: dbnl

Dettie

• Manja-Croiset
18 jaren 4 maanden geleden - 18 jaren 4 maanden geleden #21393 door Manja-Croiset
Beantwoord door Manja-Croiset in topic Re: bericht
Iemand die niets snapt van computers is niet één woord, maar moet dat dan? Het is correct en ik blijf er bij dat digibeet, niet deugt.

Ja het "bekt" wel, maar als er dan niet 1 goed woord voor is, dan gebruik je dus de omschrijving.

De eerder genoemde taalluiheid brent deze flauwekul voort.

Manja :mrgreen:

• Manja-Croiset
18 jaren 4 maanden geleden - 18 jaren 4 maanden geleden #21394 door Manja-Croiset
Beantwoord door Manja-Croiset in topic Re: bericht
Dank voor de uitleg van lariekoek.door lestafel(typefout ,maar het is het wel ook lestafel, kan iedereen alles leren!

:lol: Manja

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21395 door dettie
Is het taalluiheid denk je?

Ik zie het meer als vernieuwing in de taal.

Erger vind ik afkortingen zoals asap (as soon as possible) idd (inderdaad)

Dat vind ik eerder taalluiheid dan het woord digibeet, iedereen begrijpt gelijk wat met dit woord bedoeld wordt wat je van asap enz. niet kan zeggen.

Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Taalkundig klopt het inderdaad niet maar het is wel een goed te begrijpen woord.

Dettie

die lestafel ook wel leuk vindt klinken :D

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21396 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik heb digibeet altijd een fantastisch woord gevonden, ik moest/moet er altijd om lachen (die man die het lanceerde ken ik niet).

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden